Het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) heeft vijf soorten sjoemelsoftware gevonden in nieuwe dieselmotoren van Mercedes-Benz, volgens de Duitse krant Bild am Sonntag. Ze zouden invloed hebben op de werking van het AdBlue-systeem, dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) vermindert.
Foto: Krisztian Bocsi / Bloomberg
De illegale 'switch-off devices' zitten naar verluidt in een groot aantal Euro 6-diesels van Mercedes-Benz, waarschijnlijk zo'n miljoen stuks. De software kan de toevoer van AdBlue verhogen of verlagen en zo de uitstoot beïnvloeden.
Alle openheid
Daimler - het moederconcern van Mercedes-Benz - blijft bij zijn standpunt dat de gevonden software niet in strijd is met de wet. Het bedrijf zegt in alle openheid te willen meewerken aan de onderzoeken van de KBA en het Duitse ministerie van transport.
Volkswagen
Dieselmodellen liggen onder de loep sinds eind 2015, toen Volkswagen toegaf dat er illegale software in zijn diesels zat. De programmatuur kon detecteren wanneer een auto werd getest en schakelde de motor dan over op een schone modus.
Onderzoeken
Sindsdien is dieselgate groter en groter geworden. Het schandaal heeft Volkswagen tientallen miljarden gekost en het vertrouwen in de Duitse autobouwers geen goed gedaan. Er lopen onderzoeken naar Audi, Porsche, Volkswagen (nog steeds), Mercedes-Benz en BMW.