De Duitse Autobahn is een van de weinige plaatsen op aarde waar een autoliefhebber naar hartelust zijn auto kan uitproberen. Maar als het aan de linkse politiek ligt is dat binnenkort einde verhaal.

Autobahn


Duitsland blijft als een van de weinige landen ter wereld vasthouden aan stukken snelweg waar geen snelheidslimieten gelden. Volgens de overheid aldaar is het een van de rechten van de Duitsers om het gaspedaal in te mogen trappen op hun eigen asfalt. Maar het is mogelijk dat het vanaf 18 oktober toch echt einde verhaal is. Dan stemt het Duitse parlement over een voorstel waarin staat dat de maximale snelheid op de Autobahn op 130 km/h wordt vastgesteld.

Het milieu

Begin mei stuurde Die Grünen een wetsvoorstel in waarin staat dat een snelheidslimiet van 130 km/h goed is voor het milieu. En dat is niet de eerste keer dat de snelheidsbeperking wordt voorgesteld. In januari werd een dergelijk voorstel al verworpen door Minister van Transport Andreas Scheuer. Deze verklaarde destijds dat het voorstel een gebrek aan gezond verstand toonde. "Voorstellen die woede, ergernis, stress veroorzaken, of onze welvaart in gevaar brengen, zijn niet realistisch en daarom wijs ik dit af."

Die Grünen-politicus Cem Özdemir stelt dat ze er in Duitsland niet meer omheen kunnen. Hij laat aan Tageschau weten dat ze volgens hem niet alleen moeten werken aan de milieu-eisen die de EU oplegt, maar ook aan het aantal verkeersdoden. Dit moet voor 2020 gehalveerd zijn. En volgens hem heeft Duitsland dat doel bij lange na nog niet gehaald. De combinatie van de twee zou het limiet van 130 km/h meer dan rechtvaardigen.

Groene cultuurstrijd

Toch hoeven Die Grünen niet te verwachten dat hun voorstel er op 18 oktober doorheen komt. Het parlement bestaat vooral uit tegenstanders van het plan. De SPD heeft zelfs al haar leden opgeroepen om tegen te stemmen. FDP-politicus Oliver Luksic ging nog verder. Hij beschuldigde Die Grünen van een "obsessief geleide groene cultuurstrijd tegen de auto en individuele mobiliteit."

Één van de voorstanders van het voorstel komt niet uit politieke hoek. De politie heeft namelijk laten weten dat het voorstander is van een maximale snelheid van 130 km/h. De dienders houden zich niet bezig met de milieukwestie hier omheen, maar geven aan dat het omwille het transportbeleid hun werk makkelijker maakt.