De huidige Nissan GT-R (generatie R35) draait alweer wat jaartjes mee. Sinds december 2007 wordt de sportauto verkocht. Nissan heeft de GT-R in die twaalf jaar vrijwel elk jaar vernieuwd zodat de auto nog altijd goed bij de tijd is. Maar wat kost zo’n GT-R tegenwoordig? En welke opties zijn er?

Zeven kleuren

Nissan levert de GT-R in Nederland in diverse uitvoeringen, allemaal te krijgen in de kleuren Katsura Orange, Vibrant Red, Pearl White, Ultimate Silver, Gun Metallic, Pearl Black of Pearl Blue.

GT-R Pure

Het instapmodel wordt gevormd door de GT-R Pure. Die is er vanaf 174.900 euro en zit al aardig in de spulletjes, denk aan een NissanConnect navigatiesysteem en infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen, een Bose audiosysteem met negen speakers en twee subwoofers en een titanium uitlaatsysteem met vlinderkleppen.

Nissan-GT-R-2017-1600-05


GT-R Black Edition

Net daarboven treffen we de GT-R Black Edition aan, te koop voor minimaal 178.600 euro. Deze Black Edition heeft Recaro-sportstoelen met zwart-rood lederen bekledeing en zwart-rood lederen afwerking van het interieur.

Nissan-GT-R-2017-1600-16


GT-R Prestige

De GT-R Prestige kost 181.100 euro en heeft sportstoelen met nappaleder, zwart nappalederen afwerking van het interieur en Bilstein DampTronic met drie zelf te kiezen standen.

Nissan-GT-R-2017-1600-30


GT-R Track Edition

Dan is er nog de GT-R Track Edition, engineered by Nismo. Deze variant heeft fijne extra’s die op het circuit goed van pas komen, zoals 20-inch ultralichte zesspaaks NISMO-wielen met zwarte coating, een carbon achterspoiler met geïntegreerd remlicht en verhoogde carrosseriestijfheid. Het interieur is afgewerkt met rood-zwart leder. De kosten van deze variant? Minimaal 190.200 euro.

Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-09
Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-06
Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-14
Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-13
Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-0e
Nissan-GT-R_Track_Edition-2017-1600-16

VR38-motor

De Black Edition, Prestige, Pure en Track Edition hebben allemaal de beproefde 3,8-liter biturbo V6 VR38-motor onder de motorkap met een vermogen van 570 pk en 637 Nm aan koppel. Goed voor een topsnelheid van 315 km/u en een 0-100-tijd van minder dan drie seconden.

GT-R NISMO

Maar het kan sneller, want Nissan levert ook een GT-R NISMO. Ten opzichte van de GT-R Track Edition heeft de NISMO een aerodynamische carbon bodykit, een carbon GT-Racing achterspoiler, een aluminium motorkap en deurpanelen, een lichtgewicht carbon kofferbakdeksel, stoelbekleding met zwart leder en rood suede, een stuurwiel met 12-uursmarkering, een Spec V Brake Cooling System met Carbon Brake Air Duct en tot slot een gekietelde VR38-krachtbron. De GT-R NISMO heeft 600 pk en 652 Nm aan koppel. De prijs bedraagt 263.400 euro, exact 88.500 euro meer ten opzichte van de GT-R Prestige.

Nissan-GT-R_Nismo-2017-1600-02
Nissan-GT-R_Nismo-2017-1600-04
Nissan-GT-R_Nismo-2017-1600-07

De opties

Omdat de uitrusting van de 4.710 mm lange, 1.895 mm brede en 1.370 mm hoge GT-R (wielbasis 2.780 mm) al vanaf de basisversie compleet is, is de optielijst niet heel lang. Metallic lak kost 1.000 euro (Katsura Orange, Pearl Blue, Gun Metallic, Pearl Black en Pearl White), special metallic lak 2.000 euro (Ultimate Silver) en voor een premium nappalederen interieur in de kleur bruin, rood of ivoor betaal je 1.000 euro.

Koolstofvezel
Er zijn ook wat koolstofvezel componenten, zoals een carbon achterspoiler (op Black Edition, standaard op Track Edition) die 4.000 euro kost. Een carbon kofferdeksel op de Track Edition kost 1.500 euro. De duurste optie op de Track Edition is het zogeheten Carbon Pack, bestaande uit een carbon kofferdeksel en sportstoelen. Voor het Carbon Pack betaal je 9.500 euro.