De fonkelnieuwe Porsche Cayenne Coupé staat voorlopig met een 340 pk sterke zeszitter en als Cayenne Turbo Coupé met 550 pk op de prijslijst. Stel, je hebt interesse in die laatste. Hoe duur kun je hem dan maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Snel, die Turbo

De Porsche Cayenne Turbo Coupé is uitgerust met een 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo. Goed voor 550 pk en een maximumkoppel van 770 Nm. Dankzij vierwielaandrijving sprint de Cayenne Turbo Coupé in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 286 km/h.

Vanafprijzen

De Porsche Cayenne Coupé met 340 pk kost minimaal 124.000 euro. Voor de Cayenne Turbo Coupé brengt Porsche minimaal 207.800 euro in rekening. Ter vergelijking: een normale Cayenne met 340 pk begint bij 113.300 euro. Voor de Cayenne Turbo ben je minimaal 200.300 euro kwijt.

Standaard

Configureren

Afijn, we beginnen te rekenen vanaf 207.800 euro, de basisprijs voor de Cayenne Turbo Coupé. Porsche levert de Turbo standaard in ingetogen wit of zwart, met zwartlederen bekleding en 21-inch Cayenne Turbo wielen inclusief wielkuipverbreding in exterieurkleur. Geen enkele Porsche verlaat standaard de fabriek, dus we gaan lekker doen alsof geld geen rol speelt. Bijzonder is dat Porsche voor metallickleuren geen meerprijs rekent, wel voor de 'speciale kleuren' Krijt en Lava Orange. In beide gevallen betaal je 2.513 euro. De keuze valt op de laatste kleur, lekker opvallend.

Veertien wieldesigns

Geloof het of niet, maar Porsche levert in totaal veertien verschillende wieldesigns. De wieldesignkeuze kan grote invloed hebben op je totaalprijs. Onze keuze valt op de 22-inch sportpakket wielen. Een keuze die behoorlijk in de papieren loopt, want wie deze wielen neemt, moet ook een sportuitlaatsysteem (3.003 euro) en een sportpakket (11.171 euro) toevoegen aan de selectie. Uiteindelijk moeten we 11.899 euro bij de totaalprijs optellen. De tussenstand: 224.487 euro. De auto ziet er nu zo uit...

Cayenne Turbo Coupé met sportpakket

'Individualisering'

Uiteraard zijn we nog lang niet klaar, want het hoofdstuk 'Individualisering' is enorm in de configurator. We bestellen ook geluid- en warmtewerende beglazing inclusief privacybeglazing (1.822 euro), Porsche Dynamic Chassis Control (3.457 euro), achterasbesturing (2.162 euro), Porsche Ceramic Composite Brake met herkenbare gele remklauwen (6.296 euro), Porsche Torque Vectoring Plus (1.571 euro), Matrix LED-koplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (1.614 euro) en LED-achterlichten inclusief lichtstrip in getint glas (881 euro).

Comfort- en hulpsystemen

Dan zijn er nog de comfort- en hulpsystemen. Ook die vinken we vrolijk aan. Denk aan Park Assistent vóór en achter (779 euro), Porsche Entry & Drive (1.220 euro), Soft-Close portieren (742 euro), adaptieve cruise control (2.966 euro), een head-up display (1.546 euro), nachtzichtassistent (2.338 euro) en rijstrookwisselhulp (817 euro).

De eindstand

Opties zijn er in overvloed. Interieurvoorverwarming (1.948 euro), 4-zone automatische airco (866 euro), een wijzerplaat in Sport Chrono wit (364 euro), een smartphone compartiment (616 euro), een Burmester audio-installatie (4.844 euro) en digitale radio (503 euro). Check, check en nog eens check. En als je dat alles toch laat bouwen, haal de auto dan ook persoonlijk op in Leipzig (1.396 euro) of Zuffenhausen (1.068 euro). Dan is het plaatje wel zo’n beetje compleet en ben je 261.839 euro verder, waarvan 55.696 euro aan opties. Met wat extra inspiratie kun je waarschijnlijk nog veel meer uitgeven. Hieronder het eindresultaat.