Autovisie
Autovisie Nieuws 21 aug 2019
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: sportcoupés onder 85k, hoeveel zijn er nog?

De Nederlandse Toyota-importeur heeft de GT86 uit het Nederlandse gamma gehaald. De reden? Er is nauwelijks nog vraag naar het model. Hoe zou dat toch komen? De BPM natuurlijk, waardoor een auto als de GT86 bijzonder prijzig was in Nederland. Hoeveel sportcoupés onder de 85.000 euro zijn er überhaupt nog te koop in Nederland? Een overzicht.

Toyota Supra

De Supra moet de rol van de GT86 overnemen in Nederland, maar is wel stukken duurder dan de 58.400 euro die Toyota minimaal voor een GT86 moest hebben – in België kost de GT86 overigens 33.400 euro. Een 340 pk sterke Toyota GR Supra begint in Nederland bij 81.995 euro versus 65.500 euro in België. Tweelingbroer BMW Z4 nemen we overigens niet mee in dit overzicht, want dat is géén sportcoupé, maar een roadster met softtop.

Toyota GR Supra GT4 Concept  2019 (7)

Subaru BRZ

In tegenstelling tot Toyota Nederland blijft Subaru Nederland de BRZ – technisch- en optisch identiek aan de GT86 – gewoon leveren. Goedkoop is de 200 pk sterke achterwielaandrijver met boxermotor overigens niet. Subaru brengt er minimaal 63.195 euro voor in rekening, voor zowel de handbak als automaat. Ons advies: neem de handbak. Die is lichter én leuker.

Throwback Thursday - Peter Hilhorst - Subaru BRZ - Autovisie.nl

Audi TT Coupé

Ook bij Audi kun je terecht voor een sportcoupé. Daar staat de TT Coupé in de prijslijst. De instapper is de TT 40 TFSI met 197 pk sterke 2,0-liter turbomotor. Kosten: 51.300 euro. Liever wat meer vermogen? De TT 45 TFSI met 245 pk is er vanaf 55.250 euro. Voor minder 85.000 euro komt ook een Audi TTS Coupé binnen handbereik. Deze variant heeft alweer 306 pk én vierwielaandrijving (quattro). Je moet er wel 75.620 euro voor neertellen. De 400 pk sterke TT RS Coupé valt met een vanafprijs van 94.630 euro buiten dit overzicht.

Audi TTS autovisie.nl x7

Jaguar F-Type

Nét, maar dan ook echt nét, valt de Jaguar F-Type in dit overzicht. Zijn vanafprijs begint bij 84.200 euro. Voor dat geld krijg je de F-Type 2.0 i4 300 pk turbo benzine met automaat én achterwielaandrijving. Wie toch liever de 3.0 V6 340 pk Supercharged benzine heeft, moet enige tijd doorsparen. Voor die sportcoupé ben je al 116.950 euro kwijt.

Porsche 718 Cayman

De Porsche 718 Cayman is enkele honderden euro’s goedkoper dan de Jaguar F-Type. Porsche vraagt namelijk 83.200 euro voor de 718 Cayman, uitgerust met een 300 pk sterke viercilinder boxermotor. Genoeg power voor een 0-100-tijd van 5,3 seconden (4,7 seconden met Sport Chrono Pakket).

Porsche 718 Cayman

Lotus Elise Sport 220

Jawel, ook een Lotus Elise komt voor 85.000 euro binnen handbereik. Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars uit Houten levert voor ongeveer 78.000 euro een nieuwe Elise Sport 220. Met wat opties loopt die prijs al snel op richting de 85 mille. De Lotus Elise Cup 250 is weer een tikkeltje duurder, maar wel nóg leuker. Overigens krijg je bij Lotus 3 jaar garantie én 3 jaar gratis onderhoud. En dat is best bijzonder voor deze relatief kleine autobouwer, tegenwoordig eigendom van Geely. Geely is weer het moederbedrijf van Volvo, Polestar, Lynk&Co, Proton en London Electric Taxi Company.

Lotus Elise Sport 220 2

Alpine A110

Een vergelijkbaar concept als de Lotus Elise heeft de Alpine A110, alleen heeft de A110 geen uitneembaar dakpaneel. Wel heeft de A110 net als de Elise een 1,8-liter viercilinder turbomotor. In de Elise Sport 220 goed voor 220 pk (924 kilogram). De A110 heeft de één-punt-acht uit de Mégane RS, maar dan iets teruggeschoefd. De basisversie van de A110 levert 252 pk (1.080 kilogram) en kost minimaal 66.300 voor de Pure of 70.200 euro voor de Legende. De A110S met 292 pk kruipt richting straks de 75.000 tot 80.000 euro (een definitieve prijs moet nog volgen).

Alpine A110

Mazda MX-5 RF

De betaalbaarste nieuwe sportcoupé is de Mazda MX-5 RF. Die oogt als een coupé, maar heeft net als de Lotus Elise als bijkomend voordeel dat het dakpaneel open kan. De Lotus heeft een uitneembaar dakpaneel, de MX-5 een elektrisch wegklapbaar dakpaneel. De MX-5 RF is er vanaf 37.090 euro met 1,5-liter Skyactiv-G benzinemotor met 131 pk. Maar eigenlijk moet je de MX-5 RF Skyactiv-G 184 met handgeschakelde zesbak hebben. Die is er vanaf 43.290 euro. Ga je voor de GT-M-versie (vanaf 46.190 euro), dan heb je de mogelijkheid om het Sports Pack te bestellen, bestaande uit Recaro-sportstoelen, een Strut tower bar en een Bilstein-sportonderstel.

mazda-mx5-rf

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.