Autovisie
Autovisie Nieuws 19 feb 2020

Duik in de prijslijst: plug-in hybrides in C-segment

Welke plug-in hybrides kun je nu krijgen in het C-segment? Een duik in de prijslijst geeft inzicht in het aanbod. We zetten zowel hatchbacks als compacte crossovers op een rij, met bijbehorende prijzen en basisgegevens, van systeemvermogen tot elektrische range.

Roerig verleden

De plug-in hybride heeft een roerig verleden in Nederland. Of beter gezegd: dankzij financiële prikkels (lage bijtelling en geen wegenbelasting) kwamen plug-in hybrides vaak terecht in de handen van mensen die de auto’s alleen reden voor de portemonnee. De PHEV’s van zakelijk rijders werden nauwelijks opgeladen met als gevolg dat ze vrijwel alleen op de benzine- of dieselmotor reden. Toen de financiële prikkels werden geschrapt, stortte de verkoop van plug-in hybrides in Nederland volledig in.

Op zijn retour

De plug-in hybride is nu weer interessant aan het worden. Financiële prikkels zijn er nauwelijks meer, met uitzondering van een halftarief voor de wegenbelasting. De bijtelling is gelijk aan die van een benzine- of dieselauto. Dat betekent dat mensen nu bewuster kiezen voor een plug-in hybride. Want bij goed en slim gebruik – door het accupakket dus altijd op te laden – kun je daadwerkelijk een extreem laag brandstofverbruik realiseren en de meeste tijd elektrisch rijden.

Vanwaar als die PHEV’s?

Waarom introduceren autofabrikanten nu diverse PHEV’s? Dat is niet zo moeilijk: de gemiddelde CO2-uitstoot van de complete vloot van een autoconcern mag in 2021 niet hoger zijn dan 95 gram CO2 per kilometer. Een PHEV heeft op papier een bijzonder lage CO2-uitstoot en is dus een ideaal middel om het CO2-gemiddelde te drukken. Introduceren is één, maar de fabrikant moet een plug-in hybride natuurlijk eerst verkopen. Daarover gesproken: welke plug-in hybrides zijn er nu te koop? Wat kosten ze? En hoe ver kun je elektrisch rijden?

Plug-in hybrides in het C-segment, prijzen van laag naar hoog

  • Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid – 136 pk – 66 kilometer – 31.445 euro
  • Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid – 141 pk – 60 kilometer – 34.495 euro
  • Kia XCeed Plug-in Hybrid – 141 pk – 58 kilometer – 35.495 euro
  • Kia Niro Plug-in Hybrid – 141 pk – 58 kilometer – 36.195 euro
  • Audi A3 Sportback 40 e-tron – 204 pk – 40 kilometer – 40.340 euro
  • Mini Cooper S E Countryman All4 – 224 pk – 57 kilometer – 41.900 euro
  • Opel Grandland X Hybrid – 225 pk – 58 kilometer – 42.899 euro
  • Citroën C5 Aircross Hybrid 225 – 225 pk – 58 kilometer – 44.840 euro
  • BMW 225Xe Active Tourer – 224 pk – 53 kilometer – 44.876 euro
  • Mercedes-Benz A 250 e EQ power – 218 pk – 60 kilometer – 44.950 euro
  • Peugeot 3008 HYbrid 225 e-EAT8 – 225 pk – 58 kilometer – 45.160 euro
  • Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid – 262 pk – 50 kilometer – 47.495 euro
  • Opel Grandland X Hybrid4 – 300 pk – 58 kilometer – 49.499 euro
  • BMW X1 xDrive25e – 224 pk – 49 kilometer – 50.081 euro
  • Peugeot 3008 HYbrid4 300 e-EAT8 – 300 pk – 58 kilometer – 55.190 euro
  • DS 7 Crossback E-Tense 300 – 300 pk – 58 kilometer – 59.060 euro

Nog meer PHEV’s op komst

Van de modellen Jeep Compass 4xe Hybrid, Renault Mégane E-Tech Plug-in Hybrid en Skoda Octavia iV zijn de prijzen nog niet bekend.

Reageer op artikel:
Duik in de prijslijst: plug-in hybrides in C-segment
Sluiten