Autovisie
Autovisie Nieuws 7 feb 2023
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?

Het is misschien wel het opvallendste nieuwe model dat Peugeot in jaren heeft geïntroduceerd: de Peugeot 408. Met een duik in de prijslijst nemen we het nieuwe model eens onder de loep.

De afgelopen decennia hebben de Franse merken genoeg eigenzinnige modellen op de markt gebracht, waarvan sommigen zelfs zijn uitgegroeid tot een icoon. Onder andere bij Peugeot zagen we de laatste jaren wat minder eigenzinnigheid, maar nu doet men weer een poging met de Peugeot 408. Want wat is het eigenlijk? Geen SUV, geen sedan, geen hatchback, geen coupé, maar van alles een beetje aldus Peugeot.

Motoren Peugeot 408

In technisch opzicht is de Peugeot 408 voor een groot deel gelijk aan de 308. Dat zie je onder andere terug aan het motorenaanbod, dat volledig overeenkomt. Het aanbod begint met de PureTech 130, een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met (dus) een vermogen van 96 kW (130 pk). Daarboven komt de HYbrid 180, waarbij het getal opnieuw het (systeem)vermogen aangeeft. De HYbrid is een plug-in hybride met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor als basis. Er is tot slot ook een extra krachtige HYbrid 225-variant. Alle varianten hebben een achttrapsautomaat en voorwielaandrijving.

Prijzen Peugeot 408

Zoals de naam al aangeeft, is de Peugeot 408 wel hoger in de markt gepositioneerd dan de 308. Dat zie je ook terug in de vanafprijs. De Peugeot 308 is er vanaf 32.550 euro, de 408 vanaf 40.500 euro. De instapversie van de Peugeot 508 zit daar met een vanafprijs van 43.500 euro maar net boven. Daarmee is de 408 vooral een soort ‘lifestyle’-alternatief met voor de meer praktische 508. Ook biedt de 408 natuurlijk een hogere zitpositie, wat veel kopers toch wel prettig vinden.

Peugeot 408: Trendsetter of designblunder?

De genoemde vanafprijs voor de Peugeot 408 geldt overigens voor de Allure. Uitrustingsniveau Allure Pack is er vanaf 42.500 euro en topmodel GT is er vanaf 45.200 euro. De HYbrid 225 is er niet als Allure, verder is ieder uitrustingsniveau te combineren met iedere motorvariant.

Uitrustingen

Standaard voor de Peugeot 408 zijn onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, getinte ramen achter, de typerende Peugeot i-Cockpit, keyless start, een 10-inch centraal touchscreen, navigatie en een systeem dat de luchtkwaliteit in het interieur bewaakt. Ook zijn natuurlijk allerlei assistentie- en veiligheidssystemen aanwezig. De Allure Pack voegt hier onder meer 19-inch lichtmetaal, keyless entry en nog wat assistentiesystemen aan toe.

Topmodel GT gaat voor een op detailniveau sportievere uitstraling, aangevuld met onder andere sportstoelen, stuurwielverwarming, full-led matrixkoplampen, elektrische achterklepbediening en een 3D instrumentenpaneel.

Exterieuraankleding Peugeot 408

Laten we deze keer eens het basismodel als uitgangspunt nemen voor de configuratie, de Allure dus. We investeren wel in de hybridetechniek, dus de HYbrid 180. Dat brengt de nieuwe vanafprijs op 46.170 euro. Dan komen we bij de carrosseriekleuren. Standaard is de auto zwart, met donkergrijs en lichtgrijs als opties zonder meerprijs. Voor 300 euro extra is er keuze uit wit of donkerrood. De felblauwe presentatiekleur kost 400 euro extra. Wij gaan voor rood. Andere wielkeuzes zijn er niet voor de Allure, maar de donkergrijze standaard velgen contrasteren juist wel mooi met de gekozen rode lak.

Interieuraankleding Peugeot 408

In het interieur zijn we nu ook snel klaar, want zwarte deels kunstlederen bekleding is de enige mogelijkheid voor de Allure. De hogere uitrustingsniveaus bieden zwart nappaleder als alternatief (2.900 of 2.700 euro, afhankelijk van Allure Pack of GT). Voor 2.950 euro biedt de GT ook een grijsblauw tintje en contrasterende stiksels.

Losse opties 

Tot slot de losse opties. Dat zijn zaken als parkeerhulp (300 euro), diefstalalarm (400 euro), een af fabriek trekhaak die ook meteen voor een verhoogd trekvermogen zorgt (790 euro, alleen PureTech 130), voorruit- en stoelverwarming (beide 200 euro), een extra comfortabele, AGR-gecertificeerde bestuurdersstoel (500 euro), een uitgebreidere versie van het standaard eCall-systeem (200 euro) en een pakket assistentiesystemen (400 euro). Wij gaan voor het alarm, de stoel- en ruitverwarming en de comfortabele AGR-stoel.

Peugeot 408 zelf samenstellen

Dat brengt het totaal van de samengestelde auto op 47.770 euro. Een goede optie, of spaar jij liever door voor een rijker uitgerust exemplaar? In de configurator op www.peugeot.nl kan je je uitgebreid uitleven. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.

Koopwijzer: Toyota Prius IV (4) – problemen, uitvoeringen en prijzen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.