Autovisie
Autovisie Nieuws 10 nov 2021

Duik in de Prijslijst: opties Donkervoort D8 GTO Individual Series

Onder de pakkende leus ‘Gemaakt door Donkervoort. Bedacht door jou’, introduceert Donkervoort de zogeheten D8 GTO Individual Series. Wat houdt het in? Simpel: maatwerkmogelijkheden zodat kopers nog beter hun eigen droomauto kunnen samenstellen. Uiteraard hebben alle Individual Series-opties wel een stevig prijskaartje. Hoe duur? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

435 pk en 570 Nm

Zoals de naam al doet vermoeden gebruikt Donkervoort een D8 GTO als basis, uitgerust met een 435 pk en 570 Nm sterke 2,5-liter TFSI-vijfcilinder turbobenzinemotor van Audi en Abt Sportsline. Het specifiek vermogen van de 2,5-liter benzinemotor komt uit op 174 pk per liter, terwijl het maximale koppel al beschikbaar is (en blijft) vanaf 1.750 toeren per minuut.

D8 GTO Individual Series is supersnel!

De prestaties zijn indrukwekkend, want met een gewicht van een kleine 700 kilogram sprint de D8 GTO Individual Series in slechts 7,6 seconden naar 200 km/h. De 0-100-sprint kost slechts 2,6 seconden.

De basisprijs

De basisprijs inclusief 21 procent BTW komt uit op 197.109 euro. Let op: dit bedrag is dus nog zonder BPM. Op basis van een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer moet je rekening houden met nog een flink BPM-bedrag. Omdat de meeste Donkervoorts buiten Nederland geregistreerd worden, communiceert het Nederlandse sportautomerk prijzen inclusief BTW. Exclusief BTW betaal je 162.900 euro.

Diverse opties mogelijk bij Donkervoort

Opties zijn er in overvloed. Er is zelfs een optie van 47.432 euro! Daar komen we zo op terug. Donkervoort plaatst alle opties in categorieën, waarvan ‘Engine & Drivetrain’ er eentje is. De prijzen die we in dit artikel noemen, zijn inclusief 21 procent BTW.

Opties voor op het circuit

Voor 7.744 euro krijg je een ABT power upgrade bestaande uit een versterkte intercooler en meer vermogen en koppel. Andere opties: een roestvrijstalen free-flow uitlaatsysteem zonder partikelfilter (2.783 euro) en een koeler van het sperdifferentieel (3.569,50 euro). Ook de ‘Bilster Berg’ rolkooiconstructie voor meer stijfheid en passieve veiligheid (3.146 euro) behoort tot de mogelijkheden. Kleine kanttekening bij deze opties: dit zijn race-opties en niet gehomologeerd voor straatgebruik. Dus wie zijn D8 GTO Individual Series liever met kenteken heeft, laat deze opties voor wat ze zijn.

Aero Package

Wel geschikt voor straatgebruik is het Aero Package (5.445 euro), bestaande uit aerodynamische upgrades, zoals flaps, dubbele diffusers, cycle wing louvres en meer. Onder de noemer ‘Racetrack Equipment’ bundelt Donkervoort diverse opties die goed van pas komen op het circuit, al zijn sommige opties ook geschikt voor straatgebruik. Een greep uit de opties:

  • Track safety package met geïntegreerde brandblusser, kevlar bescherming van de brandstoftank en brandstofabsorberend schuim in tanks: 6.957,50 euro
  • MXS Pista digitaal kleurendisplay met datalogging, GPS live lap timing en wifi: 2.238,50 euro
  • Bandentemperatuur- en bandendrukmeter street: 4.416,50 euro
  • Bandentemperatuur- en bandendrukmeter track: 7.362,85 euro
  • Aim Smartycam HD 2.1 camera met geïntegreerde performance en lap-time informatie: 1.772,65 euro
  • Racestoelen met zichtbaar carbon en lederen bekleding (alleen voor circuitgebruik): 2.662 euro
  • Luke zespunts harnas met Donkervoort-logo (alleen voor circuitgebruik): 1.210 euro
  • Schroth vierpunts harnas in zwart, blauw en rood (geschikt voor straatgebruik): 1.754,50 euro
  • Geïntegreerd sleepoog en sleeplus (alleen voor circuitgebruik): 1.754,50 euro
  • Extra set lichtmetalen wielen met slickbanden (alleen voor circuitgebruik): 7.623 euro
  • Extra set koolstofvezel wielen met slickbanden (alleen voor circuitgebruik): 21.659 euro

De meest prijzige optie

Donkervoort levert ook diverse ‘Exposed Carbon’-opties en die zijn behoorlijk prijzig. Een carrosserie volledig afgewerkt in exposed carbon kost een slordige 47.432 euro. Wil je een setje van vier lichtgewicht carbon wielen – goed voor een 25 procent lager onafgeveerd gewicht – dan kost je dat 18.755 euro. Tel je deze twee opties bij elkaar op, dan kom je al uit op een meerprijs van 66.187 euro, puur aan carbon lekkers.

De losse opties

Uiteraard zijn er nog meer losse opties. In onderstaand overzicht lichten we er diverse uit.

  • Remklauwen en schokdempers in een RAL-kleur naar keuze: 2.359,50 euro
  • Gepolijste uitlaat: 1.694 euro
  • Striping op de auto: 907,50 euro
  • Autohoes met Donkervoort-logo: 1.512,50 euro
  • Eigen invulling afwerking interieur, inclusief kleuren en stiksel: 4.537,50 euro
  • Extra windspoiler voor minder luchtwerveling in interieur: 605 euro
  • Lichtgewicht airco: 10.829,50 euro
  • Rear-view camera: 1.633,50 euro
  • Alarmklasse V, inclusief GPS-tracking: 1.815 euro
  • Stoelverwarming: 1.198 euro
  • Kortere rack-and-pinion verhouding (2,7 omwentelingen): 1.210 euro
  • Race ABS systeem van Bosch Motorsport (M5 Clubsport): 15.548,50 euro
  • Tarox remsysteem achter met remklauwen met zes zuigers en onafhankelijk handremsysteem: 2.601,50 euro

Meer dan 320.000 euro

Een Donkervoort D8 GTO Individual Series kan dus behoorlijk in de papieren lopen. Tellen we wat opties bij elkaar op, dan is het zomaar mogelijk dat je dik 320.000 euro armer bent, exclusief BPM. Maar dan heb je wel een op-en-top Nederlands huzarenstukje waar je absoluut in moet rijden. Wie een Donkervoort koopt om hem in de garage te laten staan, doet zichzelf maar ook de auto te kort. Je hebt je auto immers zelf bedacht, dus dan moet je er ook van genieten.