Autovisie
Autovisie Nieuws 29 apr 2020
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: nieuwe Toyota Yaris, 1 optie kost bijna 1.800 euro

Toyota Nederland maakt zich klaar voor de marktintroductie van de nieuwe Toyota Yaris. Inmiddels weten we wat de nieuwe vijfdeurs B-segment hatchback moet kosten. Ook heeft Toyota een uitgebreide prijslijst met opties vrijgegeven. Wat is er allemaal mogelijk? Wat moet alles kosten? En voor welke optie moet je bijna 1.800 euro betalen? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Motorvarianten

De prijs van de nieuwe Toyota Yaris begint in Nederland bij 17.895 euro en loopt op tot – geen grapje – 28.095 euro. Er is keuze uit een 1.0 VVT-i met 72 pk en handbak (17.895 euro), een 1.5 VVT-i met 121 pk en handbak (vanaf 19.995 euro) of een 116 pk sterke 1.5 Hybrid met CVT-automaat (vanaf 21.195 euro). Het onderhoudsinterval komt uit op 15.000 kilometer of een keer in het jaar. Voordat we het vergeten: er volgt ook een Yaris van 60.000 euro: de GR Yaris.

Basisversie

Toyota levert de nieuwe 3.940 mm lange Yaris in verschillende uitvoeringen, te weten als Comfort (basisvariant), Active, First Edition, Style, Executive en Launch Edition. Het bedrag van een krappe 18 mille is gelukkig geen lokprijs voor een basisversie zonder airco. De Yaris heeft in de basis namelijk gewoon airco, adaptieve cruise control, Automatic High Beam, Lane Trace Assist, Pre-Collision System en Road Sign Assist met snelheidsassistent.

Multimediasysteem

Een USB-aansluiting en een Toyota Touch 2 multimediasysteem (7-inch scherm) met Apple Carplay, Android Auto en DAB+ ontbreken. Die krijg je wel op de Active, het tweede uitrustingsniveau (19.495 euro voor 1.0 VVT-i of 19.995 euro voor 1.5 VVT-i).

First Edition

Interessanter is het wellicht om te kiezen voor de First Edition, een uitvoering die Toyota tijdelijk levert om te vieren dat er een nieuwe Yaris is. De First Edition is er met 1.5 VVT-i vanaf 21.395 euro en vanaf 24.195 euro voor de Hybrid-variant. De First Edition heeft Toyota Touch & Go navigatie inclusief drie jaar gratis kaartupdates, een 7-inch digitaal dashboard, LED-koplampen en knipperverlichting, LED-mistlampen voor, 16-inch lichtmetaal en Smart Entry met een startknop. Voor de Active moet je 795 euro bijbetalen om het Multimedia Pack te krijgen, bestaande uit Toyota Touch multimedia met Go navigatie.

Launch Edition

Maar welke Yaris moet dan dik 28 mille kosten? Dat is de 1.5 Hybrid Launch Edition. Die kost 28.095 euro, een forse prijs voor een B-segment hatchback. Maar goed, die uitvoering heeft wel heel veel extra’s, zoals sportstoelen met deels lederen bekleding, zwarte hemelbekleding, een 10,2-inch head-up display, een panoramadak met zonnescherm en verwarmbaar stuurwiel en meer. Maar toch: 28 mille? Daar heb je ook een C-HR voor, of een Corolla.

Duurste opties

Natuurlijk zijn er altijd opties. Zo betaal je voor metallic lak 695 euro en voor premium metallic lak of parelmoerlak 895 euro. Toch zijn er nog duurdere opties. Voor lederen bekleding ben je 1.395 euro kwijt. ‘Exclusive nappa lederen bekleding’ kost zelfs 1.795 euro, de duurste optie in de optielijst.

Overige opties

Een trekhaak met afneembare kogel inclusief 13-polige kabelset kost 1.187 euro. Het is nog niet bekend hoeveel de Yaris geremd mag trekken. Prijzig is de opvouwbare boodschappenkrat (59 euro), maar het zal vast een heel stevige zijn. Denk ook aan een alarminstallatie. Een klasse 2-systeem kost je minimaal 956 euro. Voor een voertuigvolgsysteem ben je ongeveer 300 tot 400 euro kwijt.

Meer dan 30 mille?

Met wat fantasie is een Toyota Yaris van dik 30 mille dus mogelijk, al zal het gros van de kopers naar verwachting voor een Active, First Edition of Style kiezen. Of de basisversie, want die heeft voor een B-segment hatchback al een behoorlijke uitrusting. De GR Yaris is in technisch opzicht niet te vergelijken met de normale Yaris. De GR Yaris is een driedeurs hatchback met rallytechniek.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.