Een tweedeurs sportcoupé of – roadster met een klassieke aandrijfopstelling: dus de motor voorin en achterwielaandrijving. Uit welke auto’s kun je kiezen als je maximaal 65.000 euro te besteden hebt? Een duik in de prijslijst geeft antwoord.

Mazda MX-5

Verwacht geen keuze uit tientallen modellen, want er zijn slechts zes auto’s die aan deze criteria voldoen. De Mazda MX-5 vormt met een vanafprijs van 31.880 euro de goedkoopste. Je krijgt voor dit bedrag een extreem speelse roadster met handbediende softtop en een gretige, atmosferische 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 131 pk. Het rijgedrag is nog altijd fenomenaal. Een scheurijzer pur sang waarin lange mensen door de knusse cockpit beter niet kunnen verblijven. Er is ook een 2,0-liter viercilinder met 160 pk. Die levert Mazda alleen als GT-M-versie (topuitvoering) en kost 42.580 euro. De versie met elektrisch inklapbare hardtop – de MX-5 RF – is er vanaf 35.480 euro. De softtopvariant blijft echter het meest puur.

Mazda MX-5 RFMazda MX-5 RF


Fiat 124 Spider + Abarth 124 Spider

Er is een Italiaans alternatief voor de MX-5: de Fiat 124 Spider. Die is in samenwerking met Mazda ontwikkeld, maar heeft een geheel eigen onderstelsetup en ook een eigen uiterlijk. Alleen het interieur is regelrecht een kopie van dat van de Mazda. Is dat erg? Welnee. Feit is dat Mazda en Fiat twee auto’s hebben ontwikkeld met een geheel eigen karakter, en dat is knap. De Mazda is de speelsere van de twee. De Fiat heeft een wat zachtere afstelling en biedt daardoor meer comfort. Wat kost zo’n Fiat? Minimaal 35.975 euro. Je krijgt dan een 1.4 MultiAir-turbobenzinemotor met 140 pk. Wil je meer power? Dan ben je aangewezen op de Abarth 124 Spider met 170 pk en een woest aantrekkelijk uiterlijk, vooral met de matzwarte motorkap. Die kost dan weer wel 47.595 euro.

Abarth 124 SpiderAbarth 124 Spider


Toyota GT86

Betaal een paar tientjes meer en je krijgt bij Toyota een GT86 mee naar huis, want die kost 48.125 euro. Let wel op: dit bedrag geldt voor de versie met zestrapsautomaat. Wil je dat wel bij een auto als de GT86? Wij prefereren de handbak met zes verzetten, maar die kost door de iets hogere CO2-uitstoot wel weer 52.825 euro. Voor die meerprijs krijg je wel meer rijplezier. De sportcoupé heeft een perfect uitgebalanceerd onderstel met voorin een 2,0-liter ongeblazen viercilinderboxermotor met 200 pk. Meer dan genoeg power om in bochten door de zijruit naar buiten te kijken. Juist, driften dus.

Subaru BRZ

Subaru hanteert voor de haast identieke BRZ één bedrag: 51.295 euro. De koper mag kiezen: een handbak of automaat. De BRZ is nog net wat scherper dan de GT86 en heeft een iets andere neus en kont, maar is in de basis identiek aan de Toyota. Jij mag bepalen welke coupé je de voorkeur geeft. In beide gevallen zit je goed, letterlijk want de zitpositie is subliem. Beide coupés zijn verantwoord, want Toyota heeft historie met de AE86 als driftauto en Subaru is beroemd vanwege boxermotoren. Beide auto’s bieden volop rijplezier. Wat dat betreft is het jammer dat de BPM-belasting de vanafprijzen zo omhoog stuwt in Nederland, want in België neem je de Toyota of Subaru voor iets meer dan 33 mille mee naar huis.

BMW M240i Coupé

Wat kun je nog meer kopen voor maximaal 65.000 euro? In ieder geval géén Jaguar F-Type met 300 pk sterke viercilinder (vanaf 71.620 euro), 367 pk sterke Mercedes-AMG SLC 43 (vanaf 80.991 euro) of Nissan 370Z met 328 pk (vanaf 97.950 euro). Wel een BMW M240i Coupé met 340 pk en romige zescilinder. De kosten? Exact 60.967 euro als je voor de Steptronic-automaat gaat. De versie met handbak kost 67.382 euro en valt in dit geval buiten het budget. Toch is ook de automaat een prima keuze. Sterker nog: de automaat is sneller. De 0-100-sprint duurt 4,6 tellen (handback 4,8).

Morgan 3 Wheeler

Hoeft het geen dagelijkse auto te zijn? Doe dan eens gek en koop een Morgan 3 Wheeler. Jawel, die heb je al vanaf 58.750 euro. Een stuk bereikbaarder dan je misschien zou denken. Wat je krijgt is een voertuig met drie wielen, plaats voor twee personen, een 2,0-liter V Twin S&S motorblok met 86 pk, een perfecte handgeschakelde vijfbak van een Mazda MX-5 en bij het niet dragen van een helm kersverse vliegen tussen de tanden. Is dat het waard? Ab-so-luut. Autorijden hoort toch leuk te zijn? Bij al deze auto’s is dat het geval. Bij de Morgan – waarvan op termijn ook een elektrische variant komt - helemaal.