De Morgan Plus Six luidt een nieuw tijdperk in voor Morgan. Het merk heeft afscheid genomen van de ongeblazen 4,8-liter BMW V8-motor. In de plaats van komt een geblazen 3,0-liter zes-in-lijn BMW-motor. Wat moet de nieuwe Morgan Plus Six kosten? En hoe duur zijn de opties? Of nog interessanter: welke opties zijn er? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Meerdere uitvoeringen

De nieuwe Morgan Plus Six is een stuk goedkoper dan de gepensioneerde Plus 8. Voor die laatste vroeg Morgan in Nederland - toen de tweezitter nog op de markt was - dik 174.000 euro. Voor de nieuwe Morgan Plus Six betaal je kaal – dus zonder belastingen - 84.779 euro. De BTW (17.803 euro) en BPM (17.367 euro) maken er minimaal 121.200 euro van. Morgan levert verschillende versies van de Plus Six. Naast de ‘instapper’ staat er ook een Plus Six Touring en Plus Six First Edition op de prijslijst voor respectievelijk 129.200 euro en 136.200 euro.

B58

Alle uitvoeringen zijn uitgerust met een 3,0-liter B58 zes-in-lijn turbobenzinemotor van BMW, gekoppeld aan een achttraps automaat. Jammer genoeg heeft Morgan de transmissiehendel niet aangepast. Dat levert een wat bijzonder gezicht op in het Britse retro-interieur. De krachtbron van BMW produceert 335 pk en 500 Nm versus 367 pk van 490 Nm voor de gepensioneerde 4.8 V8.

Fotoboek

Goed, dat is nu duidelijk. Tijd om te kijken naar de opties. Personaliseren kan volop bij Morgan, vandaar dat er de nodige opties op de prijslijst te vinden zijn. Sommige opties zijn vrij prijzig, andere zijn weer vrij goedkoop. Saillant detail: een officiële fabrieksoptie van Morgan is dat je een fotoboek van de productie kunt bestellen. Deze optie kost in het geval van de Plus Six 525 euro. Na aflevering kun je zo nog altijd nagenieten van het productieproces.

Morgan Plus Six - Enkele opties op een rij

  • Special paint metallic - 1.395 euro
  • Morgan Metallic Range - 1.395 euro
  • 3-stage Pearl lak - 3.950 euro
  • Two-Tone lakwerk (toeslag) - 1.600 euro
  • Gepolijste motorkappen en voorspatborden - 7.750 euro
  • Exterior Accent Pack Black - 975 euro
  • 18-inch Aluminium Speedster velgen zwart - 695 euro
  • 19-inch Plus Six aluminium velgen zilver - 2.495 euro
  • 19-inch Plus Six aluminium velgen zwart - 2.850 euro
  • Soft Grain leder - 1.495 euro
  • Contrasterende stiksels - 215 euro
  • Stoelverwarming - 750 euro
  • Achterzijde rugleuning in carrosseriekleur - 575 euro
  • Morgan logo in hoofdsteunen gestikt - 285 euro
  • Custom logo in hoofdsteunen gestikt - 475 euro
  • Dashboard in houtvariant glanzend - 575 euro
  • Dashboard in houtvariant mat - 695 euro
  • Zwarte grille - 340 euro
  • Lakbeschermingsfolie - 1.095 euro
  • Hard top in carrosseriekleur - 795 euro
  • Hard top in andere uni kleur - 975 euro
  • Hard top in andere metallic kleur - 1.150 euro
  • Hard top in andere 3-stage pearl kleur - 2.300 euro
  • Opberghoes voor hard top - 475 euro
  • Remklauwen in geel of rood - 575 euro
  • Indoor car cover - 340 euro
  • Bagagerek - 750 euro
  • Verstralers - 595 euro
  • Lederen koffer in zwart of bruin - 650 euro
  • Sportuitlaat - 1.995 euro

Prijs loopt op

Met al die opties loopt de prijs van zo’n Morgan Plus Six uiteraard hard op. Wie dik 120.000 euro te besteden heeft, kijkt daar vast niet naar om. Overigens blijven de Morgan 4/4 (110 pk), Morgan Plus 4 (154 pk) en Morgan Roadster (280 pk) gewoon bestaan. De Morgan Roadster kost in Nederland 120.700 euro. Daarmee is deze variant slechts 500 euro goedkoper dan de nieuwe Plus Six.