Hyundai maakt de vanafprijs van de waterstofauto Nexo bekend. Is de auto interessant geprijsd ten opzichte van een Toyota Mirai? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Prijsverschil tussen Nexo en Mirai

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Hyundai durft zijn Nexo – de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV - beduidend goedkoper in de markt te zetten dan de Toyota Mirai. Het prijsverschil is fors. Toyota vraagt voor de Mirai een bedrag van op z’n minst 80.925 euro. Hyundai verkoopt de Nexo voor prijzen vanaf 69.995 euro. Dat is een verschil van 10.930 euro.

Nexo met Plus Pack kost 4.000 euro

Dat prijsverschil wordt wat kleiner als je de Hyundai Nexo bestelt met het zogeheten Plus Pack. Dit pakket kost 4.000 euro en biedt onder meer 19-inch lichtmetalen wielen, een panoramisch schuifdak, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een audio-installatie van Krell Audio met 8 speakers en een 360-graden Around View Monitor.

Mirai heeft geen opties

De vanafprijs van zo’n Hyundai Nexo Plus Pack bedraagt 73.995 euro. Toyota rekent voor de Mirai een all-in prijs. Er zijn geen opties mogelijk. Je krijgt altijd de Executive-uitvoering met alle toeters en bellen. Het prijsverschil tussen een Mirai en Nexo Plus Pack bedraagt 6.930 euro. Nog altijd een fors verschil.

Actieradius

De aandrijflijn van de Hyundai Nexo levert 184 pk en de actieradius komt uit op 665 kilometer (WLTP). De actieradius van de Toyota Mirai bedraagt 500 kilometer (NEDC) en komt in de praktijk neer op ongeveer 350 tot 400 kilometer. Verwacht van de Nexo een praktijkwaarde van 550 kilometer.

Geen wegenbelasting

Het vermogen van de Toyota Mirai bedraagt 154 pk met een maximum koppel van 335 Nm. De topsnelheid van de Toyota bedraagt 175 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u wordt in 9,6 seconden afgelegd. Het rijklaar gewicht komt uit op 1.925 kilogram. Het gewicht en de prestatiecijfers van de Hyundai Nexo zijn nog niet bekend. Het gewicht van een waterstofauto is overigens alleen van belang voor de rijeigenschappen, want waterstofauto's zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Een prettige bijkomstigheid.

80 pre-orders

De levering van de Hyundai Nexo start in september 2018. Tot nu heeft Hyundai al 80 pre-orders ontvangen. De Mirai is al een tijdje op de markt. De importeur heeft van deze sedan enkele tientallen verkocht in Nederland, meestal aan bedrijven die met waterstof willen experimenteren. Hyundai verwacht hetzelfde te doen met de Nexo.

Bijtelling

Zakelijke rijders die de Nexo of Mirai ook privé willen rijden, vallen in de bijtellingscategorie van 4 procent. In 2018 geldt dat percentage voor het gehele catalogusbedrag, alsook in 2019. Waterstofauto’s vormen namelijk een uitzondering op de nieuwe regel dat je vanaf 2019 rekent met 4 procent bijtelling tot een maximum van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Voor batterij-elektrische auto’s is deze nieuwe regel wel van toepassing. In dat opzicht zijn waterstofauto’s dus in het voordeel. Storm zal het om deze reden nog niet lopen, want het aanbod waterstoftankstations in Nederland is nog altijd beperkt.

Waterstoftankstations

In Nederland zijn er momenteel vier waterstoftankstations operationeel: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Dit jaar wordt ook in Den Haag een waterstoftankstation geopend. Er liggen plannen klaar voor waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport en Utrecht. In 2020 moeten in ons land op z’n minst twintig waterstoftankstations operationeel zijn.

SUV of sedan?

De Toyota Mirai is een traditionele sedan, terwijl de Hyundai Nexo precies zoals zijn voorganger een SUV is. Ook dat – is naast de verschillende prijzen – een belangrijk verschil tussen deze twee vroege waterstofauto’s. Beide auto’s zijn vooral een statement, dat Toyota en Hyundai waterstoftechnologie bloedserieus nemen en zich niet alleen blindstaren op batterij-elektrische auto’s. Ze introduceren deze auto’s om ervaring op te doen met de technologie. De winstgevendheid van deze auto’s is op dit moment nog niet relevant.

Waterstof

Bij een waterstofauto – ook wel een brandstofcelauto genoemd – ligt er onder de motorkap een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. Het systeem gebruikt de opgewekte elektriciteit om de elektromotor aan te drijven. Een waterstofauto rijdt dus elektrisch en stoot alleen waterdamp uit. Dit gedemineraliseerde water is buitengewoon ongezond om er grote hoeveelheden van te drinken.

Fossiele brandstof nog altijd nodig voor waterstof en stroom

Hoewel waterstof als iets veelbelovend klinkt, zijn er nog steeds kanttekeningen te plaatsen. Dik 90 procent van al het waterstof waterstof wordt nog gemaakt met aardgas. Er gaat dus fossiele brandstof verloren om waterstof te maken en dus niet duurzaam. Waterstof maken met duurzame bronnen als wind-, water- en zonne-energie is mogelijk, maar ook arbeidsintensiever en om die reden kostbaarder. Ook elektrische auto’s zijn niet groen zoals de folders doen beloven, omdat de meeste stroom wordt opgewekt in kolencentrales. In de toekomst moet het aandeel écht groene energiebronnen in de totale stroomproductie stijgen.