De beloofde vanafprijs van 35.000 dollar heeft Tesla (nog) niet kunnen waarmaken. Het merk trapt af met duurdere versies van de Model 3. Wat moet zo’n Tesla Model 3 kosten en welke opties zijn er mogelijk? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Alleen nog dikke versies met 75 kWh

Op het programma staan voorlopig twee versies, beide voorzien van een 75 kWh accupakket.

Tesla Model 3 Long Range batterij - Dual Motor All-Wheel Drive - 58.800 euro
560 kilometer (WLTP) – 233 km/h – 4,8 seconden naar 100 km/h

Tesla Model 3 Performance - Dual Motor All-Wheel Drive - 69.700 euro
530 kilometer (WLTP) – 250 km/h – 3,5 seconden naar 100 km/h

Performance-variant

Inclusief bestemmings- en documentatiekosten (980 euro) en recyclingbijdrage (37,50 euro) ben je voor de Long Range batterij 59.818 euro kwijt en voor de Performance-variant 70.718 euro. Als mediamerk voor liefhebbers selecteren we natuurlijk de Performance-variant. Het is bovendien de uitvoering die ook de stuurman prikkelt, zo heeft Autovisie-testredacteur Dries van den Elzen al eerder bewezen in onderstaande video.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Kleuren

De personalisatievrijheid van een Tesla Model 3 is vrij beperkt. Op het programma staan slechts vijf exterieurkleuren, te weten Solid Black (standaard), Midnight Silver Metallic (1.600 euro), Deep Blue Metallic (1.600 euro), Pearl White Multi-Coat (2.100 euro) en Multi-Coat Red (2.700 euro).

Winterbanden

Tesla levert de Model 3 Performance standaard met 20-inch lichtmetaal, performance remmen, een koolstofvezel achterspoiler, een verlaagde rijhoogte en een heuse Track mode. Voor een set winterbanden met Pirelli Sottozero 3 winterbanden ben je 3.900 euro kwijt.

Zwart of wit interieur

Tijd voor het interieur. Hier is de keuze nog beperkter. Je kan kiezen voor een zwart of wit interieur. Zwart is standaard. Voor de witte interieurafwerking vraagt Tesla 1.050 euro extra.

4 USB-aansluitingen

Standaard krijg je twaalfvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming, een middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones, een audiosysteem, een dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood, automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels, persoonlijke bestuurdersprofielen, LED-mistlampen en 1 jaar connectiviteit. Met dat laatste moet je denken aan satellietkaarten met live verkeersweergave, streaming media in de auto en draadloze updates via wifi en mobiel netwerk. De witte interieurafwerking voegt hier geen extra’s aan toe. Je betaalt puur voor de andere kleur.

Geavanceerde Autopilot

Niet te missen is natuurlijk ‘Geavanceerde Autopilot’ waarmee de Model 3 zelfstandig sturen, accelereren en remmen. Ook wisselt het systeem van rijstrook op de meeste snelwegen en kan het systeem een inhaalmanoeuvre uitvoeren. Tesla voert met regelmaat draadloze software-updates uit waarmee nieuwe mogelijkheden worden toegevoegd. De optie kost af fabriek 5.300 euro. Na levering kost het 7.400 euro.

Lekker simpel

Het pakket weglaten kan ook. Weet dat elke Tesla standaard is uitgerust met Driver Assistance-functies, zoals een automatische noodstop, waarschuwing voor frontale botsing en waarschuwing voor een zijdelingse botsing. Meer opties zijn er niet. Wat dat betreft houdt Tesla het vooral erg overzichtelijk voor de koper. De totaalprijs in onze configuratie komt uit op 83.668 euro. In totaal hebben we 12.950 euro verspijkerd aan opties.