Autovisie
Autovisie Nieuws 9 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Duik in de prijslijst: de vernieuwde Skoda Karoq

Je kunt de klok erop gelijk zetten: een jaar of drie à vier na introductie volgt een facelift. Eind vorig jaar trok Skoda ‘dus’ het doek van een vernieuwde Karoq. We nemen een duik in de prijslijst om te kijken wat die te bieden heeft.

In 2017 introduceerde Skoda de Karoq als opvolger van de Yeti. Destijds was de Karoq het kleine broertje van de Kodiaq, inmiddels zit hij tussen de Kamiq en Kodiaq (en Enyaq) in. Om het model aansprekend te houden presenteerde Skoda eind vorig jaar een facelift voor de Karoq. Wat nieuw bumperwerk, wat nieuwe uitrustingen, het bekende faceliftwerk. Eens kijken wat de auto nu te bieden heeft.

Instappen maar

De prijslijst begint nu bij 32.990 euro voor de Ambition. Die is alleen leverbaar met de 1.0 TSI benzinemotor met 81 kW (110 pk) en handgeschakelde zesversnellingsbak. De standaarduitrusting bestaat uit onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, led-koplampen en -achterlichten, veel zwarte aankleding met een beetje chroom, een 8-inch touchscreen voor het al redelijk uitgebreide infotainment met spraakbediening, een met leder bekleed stuurwiel, cruise control én standaard de hele rits aan assistentie- en veiligheidssystemen die Skoda voor de Karoq-modellen biedt.

Skoda Karoq voor de lease

Skoda ziet vooral kansen op de leasemarkt, aangezien alle andere uitvoeringen ‘Business’ in de naam hebben. Dat begint met de Business Edition, leverbaar vanaf 33.490 euro voor de standaardaandrijving of vanaf 35.490 euro voor de krachtiger 1.5 TSI met 110 kW (150 pk). Vanaf 37.490 euro wordt de handgeschakelde transmissie vervangen door een zeventrapsautomaat.

Qua uitrusting is de Business Edition grotendeels gelijk aan de Ambition, met als toevoeging navigatie, keyless entry en automatische airconditioning. Aangezien die zaken optioneel ook te krijgen zijn voor de Ambition, zijn de krachtiger motor en eventueel de automaat het belangrijkste verschil met ‘instapper’ Ambition.

Meer luxe voor de Skoda Karoq

Extra luxe is er vanaf de Business Edition Plus, leverbaar vanaf 38.690 euro en alleen met de krachtiger motor en automaat. Die brengt 17-inch lichtmetaal met zich mee, plus onder meer verwarmd(e) stuurwiel en comfortstoelen, Driving Mode Select, adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera (pas vanaf dit niveau dus standaard).

Topmodel: Skoda Karoq Sportline Business

Het topmodel voor de Skoda Karoq is de Sportline Business, altijd met de krachtiger motor en leverbaar vanaf 38.990 euro met handbak of 40.990 euro met automaat. De Sportline zorgt vooral voor een sportievere aankleding met onder meer 18-inch lichtmetaal, full-led Matrix-koplampen met extra functies en een sportstuurwiel.

Alles wat je nodig hebt

Op zich biedt de standaard Karoq Ambition al alle uitrusting die je van een moderne auto verwacht, maar we willen wel wat extra pk’s dan de standaardmotor te bieden heeft. Het wordt dus een Business Edition. Uiteindelijk kiezen we toch ook maar voor het extra gemak van een automaat.

Skoda Karoq: standaard met kleur

Leuk: in plaats van saai wit, zwart of grijs, is de standaardkleur voor de Skoda Karoq Energy Blue. Dat is alleen geen metallic-lak. Voor 790 euro extra wordt de Karoq geleverd in metallic zwart, wit, grijs of donker Lava Blue. Een lekker fel metallic-kleurtje kost 990 euro extra en dan heb je keuze uit Phoenix Orange of Velvet Red. Een laatste optie is ‘speciale lak’, die desondanks met 390 euro de laagste meerprijs heeft. Die ‘speciale lak’ is dat niet-metallic donkergrijs dat tegenwoordig zo in is, een kleur die bovendien standaard is voor de Sportline. Op zich vinden we het standaardblauw best mooi, maar we hebben toch liever een metallic-lak. Uiteindelijk durven we toch te kiezen voor Phoenix Orange, lekker Hollands.

Wielen maken de auto

De standaard lichtmetalen velgen ogen toch wat erg eenvoudig. Van de optionele velgen (zie hieronder) twijfelen we tussen de antraciet gepolijste 17-inch Scutus Aero-velgen en de zwart gepolijste 18-inch Miran Aero-velgen. De meerprijs bedraagt respectievelijk 690 euro versus 1.190 euro. Dan is de keuze snel gemaakt: het wordt Scutus. We blijven toch Hollanders. Zonder gekheid: de kleinere velgen zijn net wat comfortabeler en het geld dat we overhouden besteden we liever aan opties.

Skoda Karoq interieuraankleding

In het interieur is standaard alles zwart. Zonder twijfel vinken we het optionele Eco Mocca-interieur aan. Dan hebben we gelijk ook kunstleder in plaats van alleen maar stoffen bekleding. Bij dit interieur moet je wel ook de led-interieurverlichting à 350 euro bestellen. Dat hadden we waarschijnlijk toch al wel aangevinkt.

Losse opties Skoda Karoq

De laatste stap zijn de losse opties. Het parkeerpakket (590 euro) met sensoren voor en achter en een achteruitrijcamera is wel handig. Dan is er nog keuze uit technologiepakketten, met een groter digitaal instrumentenpaneel, Bluetooth telefoonvoorbereiding met WiFi en draadloos opladen en eventueel ook navigatie met groter 9,2-inch touchscreen. De meerprijs bedraagt respectievelijk 490 of 1.150 euro. Toch maar die laatste gekozen.

Verder: het te openen panoramadak (990 euro) is wel aantrekkelijk en extra USB- en stroomaansluitingen (190 euro) zijn wel handig, net als de VarioFlex-achterbank (590 euro). Het winterpakket (290 euro) zorgt voor nog wat extra comfort, het Safety-pakket (450 euro, waarom is dit niet standaard?) zorgt nog voor wat extra veiligheid bij een ongeval. Van het pakket met extra assistentiesystemen vinden we alleen de adaptieve cruise control interessant, gelukkig is die voor 390 euro ook los te bestellen.

Skoda Karoq zelf samenstellen

Het eindresultaat van onze configuratie is een Skoda Karoq die 45.124 euro kost. Ofwel, we hebben voor 11.634 euro aan opties aangevinkt. Of voor 7.634 euro als je de krachtiger motor en automaat niet meerekent. De vernieuwde Skoda Karoq zelf samenstellen kan eenvoudig op www.skoda.nl. Ook vind je daar natuurlijk het volledige overzicht van de uitrustingen, ook voor de andere Karoq-modellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.