Autovisie
Autovisie Nieuws 26 apr 2023
Leestijd: 5 minuten

Duik in de prijslijst: vernieuwde Mazda 2 heeft ook vernieuwd prijskaartje

De Mazda 2 gaat alweer een tijdje mee. Pensioen is nog niet in zicht, want Mazda heeft het bestaande model weer eens vernieuwd. Met een duik in de prijslijst kijken we wat de vernieuwde versie in huis heeft.

De huidige generatie Mazda 2 kwam in 2014 op de markt. Voor hedendaagse begrippen raakt het model daarmee aardig op leeftijd. Aan pensioen hoeft het compacte model echter nog niet te denken, want Mazda heeft de 2 voor het nieuwe modeljaar eens lekker opgefrist. En zeg nou zelf, echt verouderd kwam het model toch al niet over. Een tijdloos design dus.

Overigens hebben we het hier over de ‘echte’ Mazda 2. Daarnaast levert Mazda ook de 2 Hybrid. Dat is een ander model, namelijk een Toyota Yaris Hybrid met andere logo’s. Wat dat model te bieden heeft onderzochten we al eerder in deze rubriek, nu kijken we alleen naar de Mazda 2 van Mazda zelf.

Wat is er nieuw aan de Mazda 2?

De vernieuwingen aan de Mazda 2 zijn niet wereldschokkend, maar zeker bij de instapversie wel direct zichtbaar. Die krijgt namelijk een halfdichte grille en carrosseriekleurige elementen in de wieldoppen. Verder zijn de lichtunits iets aangepast, maar vooral zijn de uitrustingen weer bij de tijd.

Specificaties Mazda 2

De enige motorvariant is voortaan de SkyActiv-G met een vermogen van 66 kW (90 pk) en 151 Nm. Standaard is een handgeschakelde zesbak en dan is de motor ook voorzien van mild hybrid-technologie. Optioneel is een zestrapsautomaat en dan komt die mild hybrid-technologie te vervallen. Het verbruik is met 4,7 l/100 km (handbak) en 5,4 l/100 km (automaat) mooi bescheiden. Met een leeggewicht van zo’n 1.000 kg is de auto naar huidige maatstaven ook niet zwaar en er mag zelfs 900 kg aan de trekhaak.

Prijs vernieuwde Mazda 2

Ook het prijskaartje is vernieuwd. Daar staat nu een bedrag op van minstens 21.290 euro. Wil je de automaat, dan zit je al op 24.290 euro. De duurste uitvoering is de Homura Aka met automaat, die 29.290 euro kost. De overige uitrustingsniveaus zitten daar met gelijkmatige stappen tussenin. Dat zijn nogal prijzen. Dat is echter niet de schuld van Mazda, maar van onze overheid die zelfs op dit soort compacte autootjes al extreem veel belasting heft. Zonder belastingen zou de Mazda 2 namelijk een vanafprijs hebben van 14.839 euro…

De enige troost is dat de Mazda 2 hiermee nog altijd goedkoper is dan directe concurrenten. De Skoda Fabia is er vanaf 22.790 euro, de Peugeot 208 vanaf 24.050 euro en de Ford Fiesta vanaf 26.450 euro, om zomaar wat voorbeelden te noemen.

Uitrustingen

Kale auto’s worden niet meer geleverd, dus je bent in de Mazda 2 ook standaard van de meeste gemakken voorzien. Cruise control en zelfs verwarmbare buitenspiegels behoren al tot de standaarduitrusting, net als een met leder bekleed stuurwiel, 8-inch touchscreen voor infotainment via Apple CarPlay/Android Auto en een veiligheidssysteem dat met een remingreep een aanrijding kan voorkomen. Verder krijg je 15-inch stalen velgen met wieldoppen en stoffen bekleding.

Deze week houden we het met onze configuratie zo voordelig mogelijk. De luxer aangeklede uitvoeringen Homura, Exclusive-Line en Homura Aka slaan we over. Bovendien ziet de basisversie er met zijn dichte grille en deels gekleurde wieldoppen extra Japans uit, ook leuk. Ook gaan we voor de handbak. Dat scheelt ook weer de nodige euro’s, maar het is ook leuk om weer eens zelf te schakelen in een nieuwe auto. Steeds meer auto’s zijn namelijk alleen nog leverbaar met automaat.

Exterieuraankleding

Standaard is de Mazda 2 wit, een andere kleur kost 700 euro extra. Dan heb je keuze uit zwart en verder vooral een hoop grijstinten, maar ook twee tinten blauw. Een specifieke tint donkergrijs kost 900 euro extra en het kenmerkende Mazda-rood kost 1.050 euro extra. Wij zijn voorstander van meer kleur op de weg. In dit geval gaan we voor het frisse Air Stream Blue, dat de auto op de een of andere manier een extra Japans tintje geeft. Andere wielkeuzes zijn er niet zonder van uitrustingsniveau te wisselen, dus we gaan door naar het interieur.

Interieuraankleding

Voor de door ons gekozen uitvoering is alleen zwarte stoffen bekleding leverbaar, maar er is wel enige keuze in de overige kleuraccenten. Standaard zijn bijvoorbeeld mint interieuraccenten. Als alternatief zijn die accenten wit of is het interieur volledig zwart uitgevoerd. Wij houden het bij het standaard mint, past goed bij het exterieur.

Pakketten en opties

Er zijn twee optiepakketten. Het Convenience & Connectivity Pack (1.500 euro) bestaat uit automatische klimaatcontrole, stoelverwarming voorin, regen- en lichtsensor, parkeersensoren achter dodehoekwaarschuwing en Advanced Smart City Brake Support met voetgangerherkenning. Altijd handig om te hebben, net als het geïntegreerde navigatiesysteem (500 euro).

Behalve het carbon interieurluchtfilter (74 euro, bestellen we) gaan de losse opties vooral om extra aankleding en accessoires. Striping voor de carrosserie (325 tot 402 euro) hoeft van ons niet, net als het uitlaatsierstuk (114 euro). Opmerkelijk genoeg zijn de 16-inch lichtmetalen velgen van de Exclusive-Line nu ineens wel aan te vinken, voor 1.585 euro (standaard) of 1.886 euro (zwart). Doen we niet. De aluminium pedalen en voetsteun vinden we dan wel weer geinig (samen 182 euro). Ook de dorpelbeschermers (209 euro) zien er goed uit, al gaan we niet voor de verlichte variant (319 euro). Voor 80 euro kan je eventueel nog de standaard halogeen interieurverlichting laten vervangen door led’s. Verder kiezen we nog voor de luxe vloermatten (91 euro).

De vernieuwde Mazda 2 zelf samenstellen

Uiteindelijk heeft onze samengestelde Mazda 2 een prijskaartje van 24.565 euro. Een hoop geld, maar dat kan je Mazda dus niet aanrekenen. Vergeleken met concurrenten hebben we vrij voordelig toch een complete auto met alles dat we van een moderne auto verwachten. Stel de Mazda 2 zelf samen op www.mazda.nl en bekijk daar ook alle uitvoeringen, uitrustingen en prijzen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.