Autovisie
Autovisie Nieuws 30 mrt 2022
Leestijd: 4 minuten

Duik in de prijslijst: de vernieuwde Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is vernieuwd. Tijd voor een nieuwe kennismaking. We nemen een duik in de prijslijst en kijken wat de auto nu te bieden heeft.

De Citroën C5 Aircross kwam in 2017 op de markt, maar aanvankelijk in China. Dat zag (en ziet) Citroën namelijk als de belangrijkste afzetmarkt voor het model. In 2018 maakte de C5 Aircross de oversteek naar zijn eigen continent. Inmiddels vindt Citroën het tijd voor een tussentijdse facelift. Nu de vernieuwde Citroën C5 Aircross leverbaar is, nemen we een duik in de prijslijst voor een nieuwe kennismaking. Wist je trouwens dat de Citroën C5 Aircross al voor introductie terug moest naar de tekentafel? Hoe dat zit en meer vertelt Sjoerd in Sjoerds Weetjes #114.

Motoren en uitrustingsniveaus Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is leverbaar met drie aandrijflijnen: een 96 kW (130 pk) sterke benzinemotor, een net zo sterke diesel en de liefst 165 kW (225 pk) sterke plug-in hybride. De diesel is er overigens alleen als op de zakelijke markt gerichte Business-uitvoering. Deze Business-modellen hebben hun eigen prijslijst en laten we nu voor het gemak even buiten beschouwing.

De reguliere uitrustingsniveaus zijn zoals gebruikelijk (van instapper naar topmodel) de Live, Feel, C-Series en Shine. De Live is er alleen als handgeschakelde benzineversie. Ook de C-Series is er alleen met benzinemotor, maar dan behoort de achttrapsautomaat ook tot de mogelijkheden. Dit betekent dus ook dat de Feel en Shine als enige zijn te combineren met alle aandrijflijnen.

Prijzen Citroën C5 Aircross

De nieuwe prijslijst van de Citroën C5 Aircross begint bij 37.990 euro. Wil je een automatische transmissie, dan ben je mede vanwege het iets hogere uitrustingsniveau gelijk 44.690 euro kwijt. De plug-in hybride met gelijkwaardige uitrusting is met een vanafprijs van 41.490 euro in verhouding het voordeligst. In dat geval heb je de Feel namelijk met automaat en de meeste pk’s, terwijl hij toch veruit het zuinigst is. Die nemen we dan ook als basis voor onze configuratie.

Na het kiezen van het uitrustingsniveau is de volgende stap in de configurator de motorkeuze. Zoals gezegd gaan wij voor de plug-in hybride.

Plug-in hybride standaard met meer luxe

Dat we voor de plug-in hybride kiezen, betekent ook alvast dat we een mooier type 18-inch lichtmetalen velgen krijgen. Andere highlights van de meeruitrusting ten opzichte van instapmodel Live zijn Keyless Entry & Start, Pack City Camera en extra getinte achterste zijruiten en achterruit. We gaan nog een stapje verder en kiezen voor de Shine, die naast nog weer iets mooiere 19-inch velgen ook onder meer stoelverwarming voorin (vier standen) en dakdragers met zich meebrengt.

(Weinig) kleuren voor de Citroën C5 Aircross

Dan komen we bij de visuele aankleding, te beginnen met de carrosseriekleuren. Polar White is standaard, maar niet echt spannend. De optionele metallic-kleuren kosten allemaal 800 euro extra, Pearl White is met een meerprijs van 950 euro iets duurder. Anders dan we van een merk als Citroën verwachten, is de C5 Aircross sinds de facelift bijna alleen nog maar leverbaar in wit, zwart en grijstinten. De enige kleuroptie is Eclipse Blue. Tja, dan wordt die het sowieso.

Voor 400 euro extra willen we ook het Perla Nera Black two-tone dak. Voor slechts 50 euro extra zijn ook de velgen volledig in het zwart uit te voeren, maar dat vinden we in dit geval niet zo bij de auto passen. Andere velgkeuzes zijn er overigens niet voor het gekozen uitrustingsniveau.

Interieuraankleding Citroën C5 Aircross

Door naar het interieur, waarvoor we – in ieder geval voor onze configuratie – kunnen kiezen tussen zwart, zwart, of zwart. Ofwel: Ambiance Metropolitan Black, Ambiance Urban Black of Ambiance Hype Black. Deze varianten zijn respectievelijk standaard, een optie zonder meerprijs of een optie à 1.500 euro. Het grootste verschil zit hem in de bekleding: nerfleder en stof met ledereffect, alcantara en stof met ledereffect of geperforeerd leder met nappaleder. Wij gaan voor Ambiance Urban Black.

Opties voor de Citroën C5 Aircross

De laatste stap zijn de losse opties en uitrustingspakketten. We kiezen in ieder geval voor het panoramische schuif-/kanteldak, voor extra licht in het zwarte interieur. Dat maakt ons 1.250 euro lichter. Aangezien we al voor topmodel Shine zijn gegaan, blijft er verder weinig keuze over. Pack Park Assist à 350 euro geloven we wel, standaard zijn er al meer dan genoeg hulpsystemen.

De draadloze telefoonlader (100 euro) en handsfree achterklep (400 euro) kunnen best handig zijn, die bestellen we dan liever. Ook de trekhaak met afneembare kogelkop (900 euro, want inclusief 13-polige bedrading en Trailer Stability Control) en de krachtiger boordlader van 7,4 kW (400 euro, standaard is 3,7 kW) zijn welkom.

De verschillende Colour Packs hoeven van ons niet zo. De hoogglans zwarte of Energetic Blue accenten (beide 100 euro meerprijs) vinden we niet per se mooier dan de standaard grijze accenten. Ook het Black Pack (450 euro) slaan we over, want we hebben eerder al besloten dat we van bijbehorende uitrustingen alleen het zwarte dak willen.

Citroën C5 Aircross zelf samenstellen

Onze samengestelde Citroën C5 Aircross Shine als plug-in hybride met (bijna) alles erop en eraan heeft een prijskaartje van 48.364 euro. Hoe zou jij de vernieuwde Citroën C5 Aircross samenstellen? Leef je uit in de configurator op www.citroen.nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.