Autovisie
Autovisie Nieuws 10 aug 2022

Duik in de prijslijst: de Mazda CX-60

De krachtigste Mazda ooit is nu leverbaar. Het gaat helaas niet om een nieuwe RX-8 of iets dergelijks, maar een interessante nieuwkomer is het wel: de Mazda CX-60. Tijd voor een duik in de prijslijst.

Mazda breidt het aanbod verder uit met de CX-60, in Europa de grootste SUV van het merk. De auto is min of meer een concurrent voor bijvoorbeeld de Audi Q5 of BMW X3, ondanks dat hij goedkoper is dan die modellen. Daarover later meer. De Mazda CX-60 is ook een uitbreiding van het geëlektrificeerde modellenaanbod van Mazda, aangezien de auto er in eerste instantie alleen is als plug-in hybride.

Mazda CX-60 plug-in hybride

De 2,5-liter viercilinder benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van liefst 241 kW (327 pk) en een koppel van 500 Nm. Daarmee is de CX-60 zomaar even het krachtigste Mazda-productiemodel tot nu toe. Daarmee sprint de auto in 5,8 seconden naar de 100 km/u en gaat hij door tot 200 km/u. Belangrijker voor Nederland: de auto kan 63 km volledig elektrisch rijden en het gemiddelde verbruik bedraagt 1,5 l/100 km (beide WLTP). Vooralsnog is dit de enige aandrijflijn, maar volgend jaar zouden er nog diesels bij moeten komen.

Prijzen Mazda CX-60

De Mazda CX-60 heeft een vanafprijs van 51.690 euro. Geen koopje, maar zoals gezegd wel een voordeel ten opzichte van concurrenten. Er zijn vier uitrustingsniveaus: de Prime-Line, de Exclusive-Line (vanaf 53.190 euro), de Homura (vanaf 55.690 euro) en de Takumi (vanaf 57.190 euro).

Standaarduitrusting Mazda CX-60

Standaard beschik je over onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, led-koplampen met koplampsproeiers, zwart stoffen bekleding en smartphone-integratie via Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto. Ten opzichte daarvan biedt de Exclusive wat extra luxe, is de Homura wat ‘sportiever’ en zit de Takumi zoals de naam al aangeeft vol Japans vakmanschap. Die laatste twee krijgen ook hun eigen bumperwerk mee, dat volledig in carrosseriekleur is uitgevoerd, waardoor de auto ook wat lager op de wielen lijkt te staan.

Welke kies je?

De eerste stap voor de configuratie is het kiezen van het uitrustingsniveau. Let op: daarmee maak je ook gelijk je velgkeuze en ook heeft de keuze invloed op de verdere uitrustingen. We zijn geneigd om voor de instapper te gaan, omdat we die velgen mooier vinden dan die van de Exclusive. Het probleem is alleen dat de Prime-Line verder nauwelijks optiemogelijkheden biedt, dus dan gaan we toch maar voor de Exclusive-Line, want we willen wel die stoere zwarte bumper- en spatbordranden houden.

Met deze keuze breiden we de standaarduitrusting uit met onder meer 20-inch lichtmetalen velgen, stoelverwarming vóór in drie standen, head-up display in kleur, achteruitrijcamera, Smart Keyless Entry en automatische deurvergrendeling.

Visuele aankleding Mazda CX-60

Standaard is de Mazda CX-60 spierwit. Voor 1.000 euro extra behoren grijstinten, heel donkerblauw en zwart tot de mogelijkheden. Voor 1.200 euro extra mag je ook kiezen uit een wat luxer wit en donkergrijs. Het kenmerkende ‘Mazda-rood’ kost 1.350 euro extra. Toch vallen we daar wel voor. Voor de velgen valt zoals gezegd niets te kiezen zonder te upgraden naar een hoger uitrustingsniveau, dus die stap slaan we over.

Ondanks de keuze voor de Exclusive-Line zijn de keuzes voor de interieuraankleding alsnog beperkt. We kunnen alleen voor 3.000 euro de stoffen bekleding vervangen door net zo zwart leder. Best een stevige meerprijs, maar dat komt omdat je dan ook het Comfort Pack moet bestellen, waarover hieronder meer. Voor een lichtere bekledingskleur, Nappaleder of extra luxe stoelen moet je een hoger uitrustingsniveau nemen. Bij deze stap vinken we uiteindelijk niets aan.

Optiepakketten en losse opties

Er zijn drie optiepakketten: Comfort (3.000 euro), Convenience & Sound (3.000 euro), Driver Assistance (1.750 euro) en Panoramic (1.500 euro). Die eerste biedt naast de genoemde lederen bekleding ook extra verstelmogelijkheden, stoelverwarming achterin, stoelventilatie voorin en Driver Attention Alert. Het tweede pakket biedt naast een Bose Premium-audiosysteem ook onder meer een 360-gradencamera, handsfree achterklepbediening, privacy glass en extra stroomaansluitingen. Driver Assistant biedt zoals de naam al doet vermoeden een batterij aan assistentiesystemen en het Panoramic Pack zorgt voor een te openen panoramadak. We selecteren Comfort en Panoramic.

De losse opties zijn vooral accessoires. Zwarte spiegelkappen (290 euro) en ventieldopjes met logo (36 euro) slaan we over, net als de gekleurde sleutelcovers voor liefst 120 euro per stuk. De aluminium pedalen en verlichte dorpelbeschermers selecteren we dan weer wel voor respectievelijk 310 en 679 euro.

Zaken als een prullenbakje, bagagenetten, kleerhangers dakdragers, beschermmatten of -folies of een trekhaak (57 tot 1.695 euro) laten we liggen.

Mazda CX-60 zelf samenstellen

Het eindresultaat is een Mazda CX-60 waar de dealer 60.092 euro voor wil hebben. Voor Mazda-begrippen misschien een stevig bedrag, maar bij de genoemde concurrenten krijg je voor die prijs nog niet eens de kale instapper meer. Nieuwsgierig geworden naar de Mazda? Op www.mazda.nl vind je het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.