Duik in de prijslijst: BMW M5 versus concurrenten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fduik-in-de-prijslijst-cadillac-cts-v-foto-6.jpg)
De nieuwe BMW M5 heeft twee directe concurrenten. Eentje komt uit Duitsland. De andere tegenhanger is op en top Amerikaans. Welke auto heeft de beste cijfers? Tijd voor een cijferbattle. Tijd voor een duik in de prijslijst.
Het beste rapport
Als we het over BMW M5-concurrenten hebben, dan praten we natuurlijk over de Mercedes-Benz E 63 S 4Matic+ en de Cadillac CTS-V Sedan. Allemaal hebben ze een dikke V8 en een prijs van ongeveer 160.000 euro. Maar welke auto heeft nu eigenlijk de beste rapportcijfers? We zetten per onderdeel de cijfers onder elkaar voor het beste vergelijk.
Prijzen (van laag naar hoog):
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: € 153.088
BMW M5: € 161.498
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: € 163.736
Cadillac CTS-V: € 176.440
Prijsopbouw:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: nettoprijs: € 98.000 – BTW: € 20.580 – BPM: € 33.203
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: nettoprijs: € 106.800 – BTW: € 22.428 – BPM: € 33.203
BMW M5: nettoprijs: € 92.082 – BTW: € 19.337 – BPM: € 48.775
Cadillac CTS-V: nettoprijs: € 83.108 – BTW 21%: € 17.626 – BPM: € 74.881
Motor (van klein naar groot):
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 4,0-liter V8 biturbo
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 4,0-liter V8 biturbo
BMW M5: 4,4-liter V8 biturbo
Cadillac CTS-V: 6,2-liter V8 met supercharger
Motorvermogen (van hoog naar laag):
Cadillac CTS-V: 649 pk/855 Nm
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 612 pk/850 Nm
BMW M5: 600 pk/750 Nm
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 571 pk/750 Nm
0-100-sprint:
BMW M5: 3,4 seconden
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+: 3,4 seconden
Mercedes-AMG E 63 4MATIC+: 3,4 seconden
Cadillac CTS-V: 3,7 seconden
Topsnelheid (van hoog naar laag):
Cadillac CTS-V: 320 km/h
BMW M5: 250 km/h (305 km/h met M Driver’s Package, optioneel)
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 250 km/h (300 km/h met AMG Driver’s Pakket, optioneel)
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 250 km/h (300 km/h met AMG Driver’s Pakket, optioneel)
Aandrijving:
Cadillac CTS-V: Achterwielaandrijving
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+ met variabele koppelverdeling én drift mode
BMW M5: M xDrive vierwielaandrijving met 2WD-modus
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: Permanente vierwielaandrijving AMG Performance 4Matic+ met variabele koppelverdeling
Ledig gewicht:
BMW M5: 1.930 kilogram
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 1.850 kilogram
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 1.850 kilogram
Cadillac CTS-V: 1.850 kilogram
Afmetingen
BMW M5
Lengte: 4.966 mm
Breedte: 1.903 mm
Hoogte: 1.473 mm
Wielbasis: 2.982 mm
Mercedes-AMG E 63 (S) 4Matic+
Lengte: 5.025 mm
Breedte: 1.852 mm
Hoogte: 1.468 mm
Wielbasis: 2.939 mm
Cadillac CTS-V
Lengte: 5.050 mm
Breedte: 1.863 mm
Hoogte: 1.447 mm
Wielbasis: 2.910 mm
Transmissie:
BMW M5: 8-traps M Steptronic
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: AMG Speedshift MCT 9
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: AMG Speedshift MCT 9
Cadillac CTS-V: 8-traps automaat
Gemiddeld verbruik:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 9,2 l/100 km
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 9,2 l/100 km
BMW M5: 10,5 l/100 km
Cadillac CTS-V: 13,0 l/100 km
CO2-emissie:
Mercedes-AMG E 63 4Matic+: 207 g/km
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+: 207 g/km
BMW M5: 241 g/km
Cadillac CTS-V: 298 g/km
Conclusie:
Wat betreft vermogen, koppel én topsnelheid staat de Cadillac CTS-V met stip bovenaan, maar het is direct ook de duurste auto door de hogere CO2-uitstoot. De netto catalogusprijs is beduidend lager dan de Duitsers, maar het BPM-bedrag weer fors hoger. Daarnaast lust de CTS-V het meeste brandstof en is het een permanente achterwielaandrijver. Bij de M5 en E 63 S AMG is er keuze tussen vier- of achterwielaandrijving.
Als het gaat om sprinttijden, dan zijn de BMW en AMG aan elkaar gewaagd. De CTS-V delft hier het onderspit, ook al is het verschil met 0,3 seconde bijzonder klein. Allemaal hebben ze een V8. De M5 en AMG hebben turbo’s. Cadillac installeert een supercharger. Dat geeft zo’n motor een totaal ander karakter. Het is sowieso kiezen tussen verschillende karakters, want allemaal hebben ze hun eigen kwaliteiten. Toch zal de CTS-V in dit verhaal altijd de onbekende lekkernij blijven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Duik in de prijslijst: Volkswagen Touareg – terug van weggeweest
-
Duik in de prijslijst: de volledig nieuwe Honda ZR-V
-
Duik in de Prijslijst: de NIO EL6 – wat voegt hij toe?
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda CR-V – terug naar de top?
-
Duik in de prijslijst: Opel Corsa facelift – wat is er nieuw?
-
Duik in de prijslijst: de Fiat 600e – nieuw retro succesverhaal?
-
Duik in de prijslijst: de Citroën C4 X – tóch ook op benzine
-
Duik in de prijslijst: zo duur kan jij een Honda e:Ny1 maken
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Toyota Prius
-
Duik in de prijslijst: BMW M3 CS – de ultieme rijmachine?