De BMW i8 is nog altijd uniek in zijn soort. Het is de enige plug-inhybride sportcoupé van dit moment. Dat maakt van de i8 Roadster automatisch de enige plug-inhybride sportcabrio. Wat koop je nog meer voor het geld van een i8 Roadster? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

De vanafprijzen

De vernieuwde BMW i8 Coupé is er vanaf 146.995 euro. Betaal 17 mille meer en je krijgt de sleutels van de i8 Roadster (vanaf 163.995 euro). Je las het goed aan het begin van deze alinea: 'vernieuwde'. BMW heeft de introductie van de i8 Roadster aangegrepen om direct wat updates op de i8-reeks door te voeren.

Meer power

Zowel de i8 Coupé als i8 Roadster heeft voortaan een lithium-ion-batterij met een hogere capaciteit. Dat was 7,1 kWh en is nu 11,6 kWh. Het vermogen van de elektromotor nam toe met 12 pk naar 143 pk. Tel daar de power van de 231 pk sterke driecilinder turbobenzinemotor bij op en je krijgt een systeemvermogen van 374 pk en 570 Nm. De elektrische range is 53 kilometer voor de BMW i8 Roadster en 55 kilometer voor de BMW i8 Coupé (NEDC).

Rijke dosis vitamine D

De BMW i8 Coupé accelereert in 4,4 seconden naar 100 km/h (Roadster in 4,6 seconden). De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/h. Het grote voordeel van de i8 Roadster is dat je natuurlijk kan ‘stekkeren’ terwijl je geniet van de zon op je bol. De i8 Roadster heeft een volledig elektrisch bedienbare softtop die in 15 seconden opent en sluit. Dat kan bij snelheden tot 50 km/u. De softtop vouwt zich op in een ruimtebesparende verticale positie, waardoor achter de stoelen nog zo’n 100 liter extra opbergruimte is ontstaan. Best een slimme constructie dus, maar met 163.995 euro is de BMW i8 Roadster niet goedkoop.

First Edition

Helemaal niet als je de BMW i8 Roadster First Edition neemt waarvan BMW slechts 200 exemplaren bouwt. Vijf auto’s komen naar Nederland. Je kan de auto’s herkennen aan matzwarte wielen, matzwarte accenten en een First Edition bagde in het interieur. BMW Laserlicht, interieurlijsten van carbon en een Harman Kardon HiFi Systeem zijn ook inbegrepen. De meerprijs van de First Edition bedraagt 16.995 euro. Dat brengt de vanafprijs van zo’n i8 Roadster First Edition op 180.990 euro.

De concurrenten

De hamvraag is: wat voor open tweezitters met soortgelijke prestaties koop je nog meer voor 163.995 euro? Hieronder een overzicht van de alternatieven. Wat opvalt is dat er in onderstaand overzicht natuurlijk geen plug-in staat. En ook geen hybride. Een Lexus LC500h is uiteraard een alternatief voor de i8 Coupé, maar van de LC bestaat helaas geen open uitvoering, vandaar dat we hem weglaten. Welke alternatieven er wel zijn, lees je hieronder. Aan jou om te bepalen of je stekkeren een tof idee vindt, of toch liever gaat voor old school.

Prijs van laag naar hoog

  • Porsche 911 Carrera S Cabriolet - 420 pk - 4,3 naar 100 km/h - vanaf 153.700 euro
  • BMW i8 Roadster – 374 pk – 4,6 naar 100 km/h – vanaf 163.995 euro
  • Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet - 420 pk - 4,2 naar 100 km/h - vanaf 164.000 euro
  • Mercedes-AMG GT Roadster – 476 pk – 4,0 naar 100 km/h – vanaf 174.389 euro
  • Jaguar F-Type V6 Supercharged P380 – 380 pk – 4,9 naar 100 km/h - vanaf 125.330 euro