Duik in de prijslijst: een Audi SQ8 TDI van 220.000 euro?
De vanafprijs van de 435 pk en 900 Nm sterke Audi SQ8 TDI met biturbo V8 TDI is bekend. Hij kost minimaal 160.010 euro, maar die prijs kruipt rustig richting de 220.000 euro, zo blijkt na een duik in de prijslijst.
Standaarduitrusting
Nog even wat cijfers. De Audi SQ8 TDI accelereert in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. De standaarduitrusting van de SQ8 is zeer rijk. Zo is hij onder meer voorzien van adaptieve luchtvering, MMI navigatie plus met MMI touch response en virtual cockpit, HD Matrix LED-koplampen, een Bang & Olufsen Premium soundsystem met 3D sound vóór en elektrisch bedien- en verwarmbare sportstoelen in Frequenz alcantara/lederen bekleding. Kortom: standaard al best een complete auto, maar geloof ons: geen enkele SQ8 TDI verlaat standaard de dealer.
Basisprijs
Waarom? Personalisering natuurlijk, dat steeds belangrijker wordt voor autofabrikanten. Afijn, laten we beginnen met de basisprijs: 160.010 euro. Hoe duur kun je hem maken? Dat gaan we onderzoeken.
Kleur bekennen
De Audi SQ8 TDI is eigenlijk in elke mogelijke kleur leverbaar, maar om het bestelproces wat te vereenvoudigen heeft Audi al een aantal kleuren vooraf geselecteerd. Metallic lakken hebben allemaal een meerprijs van 1.471 euro, maar voor Audi Exclusive lakkleuren moet stevig worden bijbetaald, te weten 5.385 euro. In het kleurengamma van Audi Exclusive treffen we Misanorood pareleffect aan. Dát gaat hem worden. Gewoon mooi, zwart in combinatie met rood. Je snapt vast wel waarom.
De wielen
Door naar de wielen. Standaard staat de SQ8 TDI op 21-inch S-Design wielen. Audi levert optioneel nog vijf designs 22-inch wielen met een prijskaartje van 2.547, 2.758 of 5.067 euro. De keuze valt op de duurste wielen.
Carbon
Om het exterieur af te maken selecteren we ook nog buitenspiegelbehuizing in carbon (967 euro), optiek pakket zwart (980 euro), een zwarte dakrails (560 euro), privacy glas (632 euro), akoestisch glas in de voor- en achterportieren (701 euro), zonwering (mechanisch voor de achterruit en elektrisch voor de achterzijruiten) voor 840 euro, adaptieve ruitenwissers met geïntegreerde ruitensproeiers (547 euro) en – tot slot – een draadloos verwarmbare voorruit met akoestisch glas (826 euro). De tussenstand: 176.515 euro.
Interieurbekleding
Standaard heeft de SQ8 TDI sportstoelen, maar wij gaan voor de S-sportstoelen met extra zijdelingse steun. Ze kosten 1.540 euro extra. Je bent dan wel verplicht om een kleur te kiezen uit het Leder Valcona-programma met geruit patroon. De keuze valt op arasrood met stiksels in granietgrijs. In totaal tellen we nu 3.152 euro op bij de totaalsom. Ook selecteren we het driespaaks sportstuurwiel. Die kost maar 160 euro extra, een meevaller. Een beetje extra luxe kan geen kwaad, daarom betalen we graag bij voor stoelventilatie en massagefunctie vóór (2.172 euro) en voor elektrisch verstelbare stoelen vóór met geheugenfunctie (755 euro).
Fijnnappa
Voor het Audi Exclusive lederpakket boven en onder in leder fijnnappa betaal je 3.291 euro extra. Je bent voor deze optie wel verplicht om het Lederpakket boven en onder (2.029 euro) of een vollederpakket (3.584 euro) te selecteren. We gaan voor dat laatste. Komt er wel 6.875 euro aan meerprijs bij. Slik! En nu we toch bezig zijn: een hemel in alcantara zwart (2.172 euro) vinden we ook wel mooi.
Sierpanelen
Dat is waar ook: ook de sierpanelen moeten we nog kiezen. Carbon Vector gaat hem worden (560 euro). Instapverlichting met LED projectie van Audi ringen vóór en achter (335 euro), bedieningselementen in Audi exclusive leder (1.106 euro) en een elektrisch in hoogte- en lengte verstelbaar stuurwiel (560 euro) kunnen er ook nog wel bij. En dan zijn we er wel. De tussenstand: 193.522 euro.
De losse opties
Door naar de losse opties, altijd een leuk onderdeel als je een auto samenstelt.
• Interieurvoorverwarming/-ventilatie met afstandsbediening – 2.199 euro
• Audi Premium Air Quality – 632 euro
• Comfortsleutel incl. elektrisch bedienbare achterklep – 995 euro
• Servosluiting voor de portieren – 895 euro
• Trekhaak, elektrisch uitklapbaar met aanhangerassistent – 1.947 euro
• Railsysteem bagageruimte – 392 euro
• Bang & Olufsen Advanced soundsystem met 3D sound vóór en achter inclusief Panoramadak – 9.594 euro
• Digitale radio ontvangst en tv-ontvangst met CI-cardreader – 1.891 euro
• Top View 360° camera’s incl. parkeerhulp vóór en achter – 401 euro
• Parkeerassistent – 547 euro
• Nachtzichtassistent met voetgangermarkering – 3.012 euro
• Head-up display – 1.947 euro
• Zij-airbags achter – 560 euro
Ook zijn er de volgende pakketten
Assistentiepakket Tour – 1.820 euro
– Audi adaptive cruise control met Stop&Go -functie inclusief snelheidsbegrenzer
– Audi pre sense front
– afslag- en uitwijkassistent
– op camera gebaseerde herkenning van verkeersborden
– file assistent
Assistentiepakket City – 1.540 euro
– Waarschuwing voor voertuigen die dwars op de autorichting rijden.
– Waarschuwing voor verkeer in de dode hoek.
– Waarschuwing in portier en buitenspiegel voor naderend verkeer tijdens uitstappen.
– Preventieve maatregelen bij een dreigende botsing.
Veiligheidspakket achter – 911 euro
– zij-airbags achter
– omkeerbare gordelspanners
De eindstand
Hou je vast, want hier is de eindstand! We hebben voor maar liefst 61.483 euro verspijkerd aan extra uitrusting. Dat is geld waar je ook een hele fijne BMW 5 Serie van koopt, om maar een voorbeeld te noemen. De consumentenadviesprijs eindigt op een slordige 221.493 euro. En dat is onder de streep toch best een flinke smak geld. Maar dan ziet je Audi SQ8 TDI er wel zo uit…
Lees ook:
Ook interessant
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW M5
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Duik in de prijslijst: de vernieuwde Jeep Wrangler
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Duik in de prijslijst: elektrische G-Klasse kost ton minder dan G 63
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Hyundai Santa Fe
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd