Autovisie
Autovisie Nieuws 28 jul 2021

Duik in de prijslijst: Audi RS e-tron GT, hoe duur kan ie zijn?

Audi heeft met de RS e-tron GT zijn allereerste, volledig elektrische RS-model gepresenteerd. Een ‘gewone’ e-tron GT start bij 106.434 euro, maar voor de RS e-tron GT betaal je al minimaal 148.454 euro. Hoe duur kun je deze elektrische RS maken? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Standaard Audi RS e-tron GT

In de online configurator van Audi kon je volledig los gaan, maar je krijgt ook een goed beeld van hoe een ‘standaard’ Audi RS e-tron GT oogt. Redelijk basic nietwaar? Daarom wordt het hoog tijd om de RS e-tron GT op smaak te brengen.

Audi exclusive-designpakket

We starten met pakketten. Ons oog valt meteen op het Audi exclusive-designpakket cognacbruin-jetgrijs. Kost je wel 8.240 euro extra, maar het is de moeite waard want het interieur krijgt een stevige upgrade. Realiseer je wel dat je door het aanvinken van dit optiepakket twee opties verlicht moet nemen: sportstoelen pro (2.412 euro) voor en interieurdelen boven- en onderaan met nappaleder en Dinamica-microvezelstof (2.020 euro). In totaal moeten we dus 12.673 euro bijbetalen.

Exterieur RS e-tron GT

Audi stuurt je na deze pakketten direct door naar het hoofdstuk ‘exterieur’. Nu wordt het tijd om een kleurtje te kiezen. De tint Ibiswit is standaard. Voor alle metalliclakken moet je 1.471 euro bijbetalen. Er is keuze uit Ascariblauw, Floretzilver, Kemoragrijs, Mythoszwart, Suzukagrijs, Tacticgroen en Tangorood. De pareleffectlak Daytonagrijs kost je eveneens 1.471 euro.

Audi RS e-tron GT in Tangorood

Hoewel hier best toffe kleuren tussen zitten, opteren we liever voor een kleur naar wens. Dat kost je 5.188 euro extra. Dit bedrag tellen we straks bij het totaalbedrag op. Voor het gemak kiezen we nu even voor Tangorood metallic. Je voelt hem al aankomen zeker? Juist, we willen een Audi RS e-tron GT in Autovisie-kleuren.

De wielen

We gaan direct door naar de velgen. Er is keuze uit drie 20-inch en vier 21-inch wieldesigns. De keuze valt op de 21-inch ‘5-dubbelspaak-Konkavmodule’-wielen. Die zijn met een meerprijs van 3.016 euro wel het duurst. Toevallig he?

Diverse carbon opties

Er blijven nog diverse opties over. Zoals matrix-ledkoplampen met Audi-laserlicht en ledachterlichten, lichtanimatie en dynamische knipperlichten. Meerprijs: 2.293 euro. We missen nog wat carbon in het ontwerp van de RS e-tron GT. Gelukkig biedt Audi een styling pack glanzend carbon aan. Dat kost je 6.021 euro. Je krijgt in dit geval ornamenten van glanzend carbon in de luchtinlaten in de voorbumper, onderaan de portieren en in de achterdiffuser. Carbon spiegelkappen ontbreken nog. Die moet je voor 953 euro nog bijbetalen. Ook een carbon dak heeft onze voorkeur, in verband met het lagere zwaartepunt. Die optie kost je overigens wel 4.525 euro. Een glazen panoramadak is in dit geval niet meer mogelijk.

Hemelbekleding

Privacy glas heeft ook een meerprijs, te weten 543 euro. Akoestische zijruiten hebben kosten je 832 euro extra. Voor het interieur blijven er ook nog wat opties over, zoals stoelverwarming vóór en achter (483 euro). En wat te denken van een hemelbekleding in dinamica zwart? Als het kan, zeker doen (2.474 euro). decoratielijsten in zijdemat carbon met keperstructuur? We want! De kassa rinkelt opnieuw: 1.448 euro. Ook verlichte dorpellijsten van glanzend carbon vóór en achter zijn met 1.206 euro vrij prijzig. Tot slot: Audi exclusive zwarte veiligheidsgordels met gekleurde rand. Hier moeten we 1.810 euro voor bijbetalen.

Door naar de losse opties:

  • Mode 2-laadsysteem 22 kW (e-tron laadsysteem connect): 1.533 euro
  • Air quality-pakket: 289 euro
  • Garagedeuropener: 302 euro
  • Nachtzichtassistent: 2.595 euro
  • Head-up display: 1.689 euro
  • Keramische remschijven met rode remzadels: 7.361 euro
  • Vierwielbesturing: 1.677 euro
  • Styling pack zwart plus: 302 euro

Meer dan 200.000 euro

Zo, het eindresultaat mag er zijn. Hier staat met recht een hele dikke Audi RS e-tron GT. Maar wel eentje met een stevig prijskaartje, want de eindprijs komt uit op 207.600 euro. Met een exterieurkleur naar keuze loopt die prijs verder op naar 211.317 euro. In dat laatste geval hebben we 62.863 euro uitgegeven aan opties, want we zijn begonnen met 148.454 euro. Het idee is duidelijk: een Audi RS e-tron GT is helemaal op smaak te brengen. Wat vinden jullie van het eindresultaat?