Autovisie
Autovisie Nieuws 31 jan 2018
Leestijd: 3 minuten

Duik in de prijslijst: Mégane R.S. versus concurrenten

In de wereld van hot hatchbacks in het C-segment heeft de Renault Mégane R.S. een reputatie hoog te houden. Of de nieuwe generatie Mégane R.S. beter is dan zijn voorganger laten we even in het midden. Dat zie en lees je binnenkort op deze site en in Autovisie Magazine. In dit verhaal kijken we puur naar de prijsstelling. Want wat kost een Renault Mégane R.S.? En hoe duur zijn concurrenten? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Veelbelovende receptuur

De receptuur van de nieuwe Renault Mégane R.S. is veelbelovend. Voorin lepelt Renault een 1,8-liter turbomotor met 280 pk en 390 Nm, ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van Renault Sport Cars en Renault Sport Racing. De prestaties zijn op dit moment nog niet bekend.

Trophy-versie op komst

Nog voor het einde van 2018 introduceert Renault Sport de Mégane R.S. Trophy met een 300 pk en 400 Nm sterke turbomotor. Deze uitvoering krijgt 19-inch wielen en het Cup-chassis en nog wat andere zaken die een positieve invloed moeten hebben op het rijgedrag. De prijs van deze Trophy-versie is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor de prijs van het optionele Cup chassis dat Renault levert op de Mégane R.S. 280.

Prijzen Renault Mégane R.S.

Voor nu hebben we alleen de prijzen van de Renault Mégane R.S. 280 en Mégane R.S. 280 EDC. De versie met handgeschakelde zesbak is er vanaf 42.340 euro. De versie met zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling kost op z’n minst 44.540 euro.

RENAULT MEGANE IV R.S. (BFB R.S.) TESTS DRIVE IN SPAIN

i30 N en 308 GTi

De Renault Mégane R.S. 280 heeft diverse concurrenten, waarbij Renault vooral de Hyundai i30 N en Peugeot 308 GTi in het vizier heeft. Deze twee modellen zitten wat vermogen betreft het dichtst in de buurt van de Renault. De Hyundai i30 N heeft 275 pk (250 pk standaard) en de 308 GTi van Peugeot schopt het tot 270 pk. Wat kosten ze? De 308 GTi is er vanaf 43.350 euro. De Hyundai i30 N kost 39.995 euro, maar heeft dan 250 pk. Voor de versie met 275 pk ben je minimaal 43.995 euro kwijt. De Mégane R.S. is in dit verhaal dus de goedkoopste en krachtigste.

Focus ST en Leon Cupra 300

Maar er zijn meer concurrenten. Neem de Ford Focus ST en Seat Leon Cupra 300. De Ford Focus ST heeft 250 pk en kost minimaal 41.855 euro. De Seat Leon Cupra 300 is er vanaf 42.700 euro (handgeschakelde zesbak) of 44.700 euro voor de versie met zestraps DSG. De Seat lijkt in dit opzicht dus de betere deal. Hij is een paar honderd euro duurder, maar biedt wel 20 pk meer.

ford-focus-st-oranje-achterzijde
seat-leon-cupra-300-foto-1

Giulietta Veloce en Golf GTI Performance

Dan hebben we ook nog de Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI Veloce met 240 pk, altijd uitgerust met een zestraps automaat. De prijs van deze Italiaan? Vanaf 41.550 euro. Tot slot is er nog de Volkswagen Golf GTI Performance met 245 pk. Die kost op z’n minst 41.990 euro met zestraps handbak of 44.490 euro voor de versie met zestraps DSG.

alfa-romeo-giulietta-veloce-rood
volkswagen-golf-gti-performance

De prijzen van laag naar hoog

  1. Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI Veloce – 240 pk – 41.550 euro
  2. Ford Focus ST – 250 pk – 41.855 euro
  3. Volkswagen Golf GTI Performance – 245 pk – 41.990 euro
  4. Renault Mégane R.S. 280 – 280 pk – 42.340 euro
  5. Seat Leon Cupra 300 – 300 pk – 42.700
  6. Peugeot 308 GTi – 270 pk – 43.350 euro
  7. Hyundai i30 N – 275 pk – 43.995 euro

In het hart

Renault positioneert de Mégane R.S. in het hart van hot hatches in het C-segment, maar zit qua vermogen aan de bovengrens. Hetzelfde geldt voor de Seat Leon Cupra 300. Die is in dit verhaal de krachtigste, maar niet eens de duurste. Als het om pk’s en value for money gaat, wint hier de Seat.

Concurrenten Mégane R.S. Trophy

Voor de 300 pk sterke Renault Mégane R.S. Trophy – die nog dit jaar volgt – moet je denken aan concurrenten als de Audi S3 (300 pk), Volkswagen Golf R (300 pk), Mercedes-AMG A45 4Matic (381 pk), Honda Civic Type-R (320 pk), BMW M140i (326 pk) en Ford Focus RS (350 pk).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.