De Nederlandse overheid gelooft er niet meer in: plug-inhybrides. Hoe dat komt? Het milieuvoordeel zou in de praktijk sterk tegenvallen. Begrijpelijk als duizenden Nederlanders een plug-inhybride SUV kopen en de auto nauwelijks opladen. Bij goed gebruik en zorgvuldig opladen is zo’n plug-inhybrid wel degelijk interessant. De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid en Toyota Prius Plug-in Hybrid hebben dus bestaansrecht. Wat kosten ze? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Of je van het design houdt is een smaakkwestie. Feit blijft dat de Toyota Prius Plug-in Hybrid een uitgekiende aandrijflijn heeft. Hij heeft een 1.8 viercilinder benzinemotor met 98 pk, aangevuld met een 72 pk sterke elektromotor. Schakelen gebeurt met een CVT. Het gecombineerde vermogen komt uit op 122 pk. Dankzij de 8,8 kWh lithium-ion batterij kan de Prius PHEV tot circa 50 kilometer (NEDC) volledig elektrisch rijden. Volledig elektrisch rijden kan tot 135 km/u, afhankelijk van het ladingsniveau. De prestaties? Heel behoorlijk. De topsnelheid bedraagt 162 km/u en de 0-100-sprint bedraagt 11,8 seconden.

toyota-prius-plug-in-hybrid-foto-3
Toyota Prius Plug-in Hybrid
toyota-prius-plug-in-hybrid-foto-1
Toyota Prius Plug-in Hybrid
toyota-prius-plug-in-hybrid-foto-2
Toyota Prius Plug-in Hybrid
toyota-prius-plug-in-hybrid-foto-4

Slechts één uitvoering

Toyota levert de Prius Plug-in Hybrid altijd compleet. Er is ook maar één versie leverbaar: de Business Plus. De lijst met fabrieksopties is bijzonder kort. Je vindt alleen metallic lak (895 euro), parelmoer lak Pearl White of Emotional Red (1.150 euro), een Luxury Pack (1.500 euro) of een Solar Pack (2.500 euro) op de optielijst. Het Solar Pack met zonnepaneel op het dak is niet leverbaar in combinatie met het Luxury Pack. Het Luxury Pack bestaat onder meer uit een inductielader voor smartphones, een JBL Premium audiosysteem met 10 speakers, parkeersensoren voor en achter en de parkeerhulp Simple Intelligent Parking Assist (SIPA). De prijs van de Prius Plug-in Hybrid begint bij 37.995 euro.

Gelijke wielbasis

De afmetingen dan. De Prius PHEV is 4.645 mm lang, 1.760 mm breed, 1.470 mm hoog en de wielbasis komt uit op 2.700 mm. Het ledig voertuiggewicht bedraagt 1.505 kilogram. De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid is een aanzienlijk kleinere auto, want hij is 4.470 mm lang: een verschil van 17,5 centimeter. De Hyundai is verder 1.820 mm breed en 1.450 mm hoog. De wielbasis is identiek aan die van de Toyota: 2.700 mm.

hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-foto-4
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-foto-2
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-foto-1
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-foto-3
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

Krachtigere aandrijflijn

De aandrijflijn van de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid bestaat uit een 1.6 viercilinder benzinemotor met 105 pk, een 60,5 pk sterke elektromotor én een zestraps automaat met dubbele koppeling. Het gecombineerde vermogen komt uit op 141 pk. Meer dus dan de Prius. Dat merken we ook aan de prestaties. De Ioniq PHEV haalt een topsnelheid van 178 km/u en accelereert in 10,6 seconden naar 100 km/u. Het lithium-ion-polymeer accupakket van 8,9 kWh resulteert in een elektrische range van 63 kilometer (NEDC).

2.000 euro verschil

De Hyundai heeft dus een gelijke wielbasis, meer vermogen, is sneller én bovendien goedkoper. De prijs van de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid begint namelijk bij 29.995 euro. Scheelt duizenden euro’s met de Prius PHEV. Voor een eerlijk vergelijk moeten we de topversie van de Ioniq Plug-in Hybrid pakken: de Premium. Die kost op z’n minst 35.995 euro en heeft net als de Prius Plug-in Hybrid alle opties. Het prijsverschil bedraagt toch nog altijd 2.000 euro. Aan jou om te bepalen of je de Prius door dat prijsverschil laat staan.