De Donkervoort D8 GTO-40 vormt het vlaggenschip van de D8 GTO-familie, maar is tevens een jubileumversie. De Nederlandse autobouwer bestaat in 2018 namelijk 40 jaar. Een uitstekende reden om slechts 40 exemplaren van deze lichtgewicht supercar te produceren. Hoe duur je hem maakt, heb je helemaal zelf in de hand. Vooral de opties hebben impact op je portemonnee, blijkt na een duik in de prijslijst.

Stijver

Alles begint bij een vanafprijs. Donkervoort brengt voor de D8 GTO-40 op z’n minst 211.000 euro inclusief belastingen in rekening. De basisprijs zonder belastingen bedraagt 159.600 euro. Heel veel is standaard. Zo krijg je een ten opzichte van de D8 GTO 1 kilogram lichter chassis met een 15 procent hogere torsiestijfheid. Het gewicht van de D8 GTO-40 valt 22 kilogram lager uit ten opzichte van de D8 GTO uit 2011 en bedraagt 678 kilogram.

Donkervoort D8 GTO-40Donkervoort D8 GTO-40


Luchthapper

Ook het agressiever vormgegeven koetswerk is standaard. De focus lag op het vergroten van de downforce en aerodynamische balans. Dankzij diverse luchtopeningen realiseert Donkervoort een betere aerodynamica, maar ook betere koeling van componenten als de transmissie en remschijven. De luchthapper op de motorkap koelt bijvoorbeeld de turbo van de 415 pk sterke 2.5 TFSI vijfcilinder afkomstig van Audi.

Personaliseren

Veel is dus standaard, maar bij Donkervoort kun je heel ver gaan met personaliseren. Heb je een speciaal verzoek? Donkervoort maakt het mogelijk. Dat kost uiteraard wel wat extra. Om het samenstellen van een D8 GTO-40 wat eenvoudiger te maken, heeft Donkervoort een uitgebreide prijslijst vrijgegeven.

Donkervoort D8 GTO-40Donkervoort D8 GTO-40


Titanium uitlaat

Wie gelooft in ‘hoe lichter, hoe beter’ kan niet om het titanium uitlaatsysteem heen. Scheelt alweer 11 kilogram ten opzichte van de standaard uitlaat. Het kost je wel 8.349 euro. Verdere gewichtsreductie is eenvoudig te realiseren door voor een Carbon Package te kiezen.

Carbon Package 1 of 2?

Carbon Package 1 bestaat onder meer uit koolstofvezel wielkasten, zijpanelen, diffuser, frame van de voorruit en details in de motorruimte. Kosten? 6.897 euro. Wie de volledige body in zichtbaar koolstofvezel uitgevoerd wenst te hebben, kiest Carbon Package 2. Voor 33.275 euro is je auto dan wel 8 kilogram lichter. Alle beetjes helpen.

Donkervoort D8 GTO-40Donkervoort D8 GTO-40


Koolstofvezel wielen

Kan het nog extremer? Zeker! Donkervoort heeft unieke koolstofvezel wielen ontwikkeld. Deze wielen reduceren het onafgeveerde gewicht met 25 procent. Dat komt neer op 1 kilogram per wiel. De kosten bedragen 17.424 euro. Eveneens prijzig is het race-ABS van Bosch Motorsport met 12 verschillende standen, van bijzonder hulpzaam tot helemaal uit. Dit systeem kost 14.520 euro.

Donkervoort D8 GTO-40Donkervoort D8 GTO-40


Een primeur: airco in een Donkervoort!

Krijg je het er al warm van? Er is één geluk: voor het eerst levert Donkervoort airconditioning in zijn modellen. Uiteraard wel een zeer compacte en lichtgewicht variant. Het kost je wel 14.520 euro. Had je de rekenmachine bij de hand? Wij wel. De teller staat inmiddels op 299.088 euro. En dan hebben we nog maar een fractie van alle opties opgesomd. De prijs van zo’n D8 GTO-40 overstijgt dus eenvoudig 300.000 euro.

Donkervoort D8 GTO-40Donkervoort D8 GTO-40


Status

Maakt dat de auto onbereikbaar? Welnee! Donkervoort verkoopt ze kinderlijk eenvoudig. Nog voor de officiële onthulling had Donkervoort al voor meer dan vijftig procent van alle D8 GTO-40’s een koper gevonden. Dat succes is het bewijs dat Donkervoort een bepaalde status heeft bereikt. Liefhebbers met een flinke portemonnee willen maar wat graag betalen voor deze meesterwerken uit de polder.