Een ritje in de droomvlucht of toch liever in de achtbaan? De ooit ‘geinige’ Mini Clubman is een serieuze auto geworden. Groter, praktischer maar ook duurder. Is het nu dan de ultieme lifestylestation, of is hij zijn doel voorbijgeschoten? Een duel met de Seat Leon ST Cupra schept duidelijkheid.

Leon Cupra vs Clubman S-26


Vergeet wat je weet of dacht te weten van de vorige Mini Clubman. Dat was vooral een historisch gevalideerde wijze van hip Mini-rijden, zonder daarvoor echt ál je hobby’s en vrienden te moeten opgeven. Nuchter bekeken een autootje dat kant noch wal raakte en alleen vanwege zijn alom geliefde uiterlijk bestond. Maar voor dat soort knutselprojecten is bij Mini geen plaats meer.

"Op zich geen probleem voor het goed vertegenwoordigde deel van de trendy Mini kopersgroep dat diepe zakken heeft"

De Coupé, Roadster en Paceman uit hetzelfde straatje zijn allen gediscontinueerd, de Clubman mocht blijven op één voorwaarde: zo groot groeien dat hij als volwaardig alternatief van een willekeurige premium C-segmenter kan fungeren. Een gezins-Mini zónder comfort-offers dus. Breedte en wielbasis namen met twaalf centimeter toe, de lengte deed dat met dertig centimeter.

Het resultaat is een auto met een grotere voetafdruk en bagageruimte dan de Mini Countryman. De prijs steeg even hard mee. Harder misschien zelfs, om in de prijslijst een ademruimte van drie mille met de vijfdeurs Mini te creëren. Het is, kortom, met behoud van het kenmerkende uiterlijk een volwassen auto geworden, met een bijbehorende prijs. De instapper doet al 24.000 euro, de Cooper 27.000 euro en deze S 34.990 euro. Op zich geen probleem voor het goed vertegenwoordigde deel van de trendy Mini kopersgroep dat diepe zakken heeft, maar met zo’n prijs komen er vanzelfsprekend aanlokkelijke concurrenten in het vizier.

"Bij al die aandacht krijg je gratis en voor niets een hele sloot pk’s"

Pakweg 35.000 euro zet de deur ook open voor een Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, om maar eens een prototypische, excusez le mot, ‘lifestyle-station’ te noemen. Zo’n auto met een vorm die veel praktisch comfort suggereert, maar die in werkelijkheid louter is bedoeld om koppen te draaien. En dat is, kunnen we nu uit ervaring mededelen, precies wat de Leon ST Cupra ook doet, terwijl het zogezegd een volwaardige stationwagon is. En bij al die aandacht krijg je gratis en voor niets een hele sloot pk’s en al wat nodig is om die in goede banen te leiden. Met een sub-8 minuten ringtijd als resultaat. En dat allemaal voor een vergelijkbaar bedrag als zo’n Mini. Klinkt haast als een concurrent waar je niet omheen kan. Toch?

Meer lezen over de test tussen de Mini Clubman Cooper S Automaat versus de Seat Leon ST Cupra 280 DSG-6? Lees het complete artikel ‘Test Mini Clubman vs Seat Leon ST: een ritje in de droomvlucht...’ via Blendle (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of  via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).