De Nissan Qashqai voert al jaren de hitlijst aan als bestverkochte crossover in het middenklasse segment. Maar hij krijgt een elektronisch antigeluid: de hybride Kia Niro.

Nissan qashqai vs Kia Niro (4 van 97)

Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai is de populaire volkszanger in de middenklasse. Hij is in het C-segment met afstand de bestverkochte crossover zonder dat hij bijtellingsvoordeel biedt. Dat betekent maar één ding: de particuliere koper is verantwoordelijk voor het enorme succes van de Qashqai. Een hoge instap, zuinige benzinemotoren met turbo, een vlot uiterlijk en gunstige prijzen zijn de pakkende teksten die vooral een wat rijpere doelgroep uit volle borst meezingt.

Kia Niro

Maar uit Korea komt nu een ander geluid dat hitpotentie heeft onder liefhebbers van eerdergenoemde onderwerpen. Geen downsize turbomotor om het huishoudboekje te ontzien, maar hybridetechniek verpakt in een vlotte crossover die op papier vergelijkbare specificaties levert als de Qashqai. Deze Kia Niro moet het steevast drukbezochte optreden van de Nissan gaan verstoren. Is dat aannemelijk of zorgen de elektrische invloeden voor verstoring?

Hybridetechniek

Ja, maar die hybridetechniek is toch veel duurder dan een conventionele aandrijflijn? In principe wel, ware het niet dat het BPM-bedrag bepaald wordt aan de hand van de CO2-uitstoot. De Kia is (in theorie) veel schoner, dan de Nissan en dat compenseert zijn 4500 euro hogere nettoprijs. Het resultaat is dat de louter als hybride leverbare Niro er is voor 24.725 euro en de Nissan Qashqai vanaf 24.790 euro. Maar de ervaring leert dat de particuliere koper een royaal uitgeruste versie kiest en dat brengt het volgende duo bij elkaar. Voor 32.395 euro staat er een nagenoeg fully loaded Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Sportsline klaar. Nissan heeft met de 31.090 euro kostende Qashqai DIG-T 115 Tekna een prima tegenhanger.

Lees het complete verhaal later deze week in Autovisie magazine editie 18. Verkrijgbaar vanaf donderdag 25 augustus.

Lees Autovisie magazine digitaal

De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 25 augustus ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.

Fotografie: Martijn Bravenboer