Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Nieuws 4 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Wat is beste insteek voor het B-segment? Hyundai i20 vs. Citroën C3

Bij onze eerste kennismaking met de Hyundai i20 waren we verrast over diens volwassenheid. De Citroën C3 is in letterlijke zin alweer wat ouder, maar ook na een recente facelift onverminderd jeugdig qua karakter. Wat is de beste insteek voor een goede B-segmenter? Dat lees je in Autovisie die nu in de winkel ligt.

Kosten, veiligheid & uitrusting

Bij volwassen autootjes horen helaas ook volwassen prijzen. Natuurlijk is de i20 te krijgen voor minder dan 20.000 euro, maar niet in een versie die mensen ook daadwerkelijk kopen. De 100 pk met handbak is er vanaf 21.435 euro, een automaat kost 2.100 euro extra maar is niet op de testauto aanwezig. Wel een hoop standaarduitrusting als gevolg van het hoogste ‘Premium Sky’ niveau, waarmee de totaalprijs uitkomt op 25.635 euro, voordat je de metallic lak erbij optelt. Meer opties zijn er naar goed Koreaans gebruik ook niet. Dat ligt bij Citroën wel eventjes anders. Alleen al de buitenkant van de C3 kan in 97 verschillende configuraties de fabriek uit rollen en ook qua interieur zijn er de nodige keuzemogelijkheden. Toch loopt de uitrusting van de gereden C3 ‘Shine’ nagenoeg gelijk met die van de Hyundai. Ook de Citroën beschikt over het hoogste uitrustingsniveau, dat 24.190 euro moet kosten in combinatie met de 110 pk 1.2 turbo en een handgeschakelde zesbak. We rijden hier echter met de zestrapsautomaat die 2.000 euro extra kost. Ook de C3 is er natuurlijk als goedkope instapper, met turboloze 1.2 met 83 pk met een startprijs van 18.690 euro.

Comfort & Functionaliteit

Inzake vormgeving en afwerking doet de Citroën dus zonder twijfel mee met de top van het segment, maar er is een keerzijde. Over aflegruimte is bijvoorbeeld minder goed nagedacht. Met te kleine bekerhouders onder de middenconsole en een aflegnisje daarboven waar nog geen Nokia 3310 in past. Sowieso is de C3 bepaald geen ruimtewonder. Het infotainmentsysteem was bij de marktintroductie al aan de oude kant, inmiddels kan het voormalig-PSA-systeem écht niet meer.

Dat heeft Hyundai inmiddels een stuk beter voor elkaar. Het systeem daarin is van minstens één generatie nieuwer dan wat Citroën nu nog te bieden heeft. De betere functionaliteit is ook tot de rest van het interieur doorgedrongen. De voorstoelen ogen aanzienlijk minder luxueus, maar zijn door een betere pasvorm uiteindelijk wel te prefereren. Het enige voordeel van de Citroën op dat gebied is de halfhoge instap.

Prestaties & verbruik

‘Vroeger’ was een downsizemotor al genoeg om het verbruik omlaag te krijgen, tegenwoordig moet daar bij de i20 nog extra assistentie bij in de vorm van een 48 Volt starter/generator. De motor zelf is geen wonder van souplesse en vertoont wat dipjes in de koppelkromme. Maar er zit uiteindelijk wel voldoende vermogen in om de auto vlot in gang te houden. De 1.2 in de C3 is inmiddels een oude bekende. Een motor waarvan we weten dat die door het zware vliegwiel en de losse ophangrubbers niet heel fijn is om met een handbak te rijden, maar zo met een automaat positief opvalt met zijn genereuze trekkracht in het middentoerengebied. Het verschil in verbruik bleek gezien de uitgebreide techniek in de Hyundai wellicht minder groot dan je zou verwachten.

Welke is beter?

Zo innemend als de Citroën C3 na een half leven en een kleine update ook mag zijn, de Hyundai i20 laat zien dat de tijd niet heeft stilgestaan. Wil je weten wat met die wetenschap uiteindelijk onze favoriet is? Koop dan de huidige Autovisie magazine of neem een digitaal abonnement.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.