Dubbele treurnis: Bentley neemt afscheid van Mulsanne en legendarische V8
We wisten al een tijdje dat ‘t ging gebeuren: de Bentley Mulsanne zegt vaarwel. Dat doen de Britten met een speciale en zeer exclusieve uitvoering.
Eind vorig jaar presenteerde Bentley de nieuwe Flying Spur, waarmee het einde voor de Mulsanne in zicht kwam. Het management kondigde toen ook direct een afscheidsversie van het vlaggenschip aan. Die speciale editie rolt inmiddels van de productielijn in Crewe.
Weloverwogen
De beslissing om te stoppen met de Mulsanne is volgens de fabrikant weloverwogen. Er is namelijk veel vraag naar de andere modellen uit hun portfolio. Bovendien is de Mulsanne al flink op leeftijd (het model is in de basis al tien jaar oud), waardoor-ie de strijd met de nieuwe Flying Spur en Rolls-Royce Phantom 8 gewoon niet meer aankan.
Toen Bentley de knoop had doorgehakt gaf het direct aan dat het de Mulsanne zou uitzwaaien met een speciale editie. Die auto verlaat nu de fabriekspoorten. Onder de naam Bentley Mulsanne Speed ‘6.75 Edition by Mulliner’ verschijnen nog 30 exemplaren van de luxe limousine. Het model is in de basis trouwens een Mulsanne Speed.
Het getal 6.75 staat natuurlijk voor de legendarische 6,75-liter V8 van Bentley. Deze monumentale krachtbron wordt nu overigens ten grave gedragen in deze Mulsanne-koets, want Bentley neemt na 60 jaar afscheid van deze heerlijke koppelkoning. Ook in deze speciale Mulsanne levert die motor 537 pk en 1100 Nm, net als in de ‘gewone’ Mulsanne Speed.
Subtiele hints
Deze exclusieve Mulliner-editie eert de krachtbron middels verschillende plakkaten in en op de auto. Maar er zijn veel subtielere hints die wijzen op de legendarische motor. De knoppen voor de ventilatieroosters zijn bijvoorbeeld uitgevoerd in de vorm van de oliedop. Ook de wijzerplaten van de klokken en meters laten een blueprint van de V8 zien.
De grille en de Flying B op deze gelimiteerde versie zijn in het zwart uitgevoerd. Andere details, als de voorste luchtroosters en deurstrips kunnen door de klant wel in een gewenste kleur worden gespoten. De inlaatspruitstukken van de 6,75-liter grote V8, hebben eveneens een zwarte afwerking. Op het plakkaat op de motor prijkt de naam en krabbel van CEO Adrian Hallmark. Bij reguliere Mulsannes staat daar de naam en handtekening van de vakman die verantwoordelijk was voor handmatige bouw van de beroemde V8-motor.
Opvolger Bentley Mulsanne
Een directe opvolger van de Mulsanne staat niet gepland, maar Bentley heeft andere plannen voor de toekomst. De Engelse autobouwer ontwikkelt momenteel een über-SUV waarmee het prestigieuze merk zich in het Top Luxury-segment wil nestelen. Of het een traditionele SUV wordt, wil de fabrikant nog niet aangeven. Het model komt sowieso nog boven de Bentayga in het gamma. Door de toevoeging van dit nieuwe topmodel beschikt Bentley over voldoende SUV’s, een kleiner model is uitgesloten. Dubbele treurnis voorlopig door het afscheid van een belangrijke model en een legendarische motor. In totaal rolden er 7300 Mulsannes uit de fabriek in het Britse Crewe.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce