Suzuki heeft twee mijlpalen bereikt. Het heeft in zijn fabrieken in India een magisch productievolume bereikt. En die afzet werd in een kortere tijd bereikt dan in het thuisland.

Suzuki DzireSuzuki Dzire


Maruti Suzuki bouwde zijn twintig miljoenste auto. Dat bewuste productienummer rolde in Japan na 45 jaar en 9 maanden van de band. In India zag de twintig miljoenste Suzuki al na 43 jaar en 5 maanden het levenslicht.

Miljoenenstappen

In India heeft Suzuki drie fabrieken tot zijn beschikking. In 1983 begon het merk met de bouw van auto’s in het land. In eerste instantie heette de onderneming ginds Maruti Ugyog Limited, maar inmiddels is de bedrijfsnaam Maruti Suzuki. Na minder dan negen productiejaren verliet in 1994 de miljoenste Suzuki de fabriekspoort. In april 2005 maakte de onderneming zijn vijf miljoenste auto in India. Het cumulatieve productievolume werd iets meer dan vier jaar later verdubbeld. Nummer 15 miljoen werd in 2015 gemaakt.  In minder dan drie jaar tijd staat nu dus het twintig miljoenste exemplaar buiten. Maruti Suzuki verwacht in het lopende boekjaar tegen de twee miljoen auto’s te bouwen.

LEES OOK: Maruti Suzuki Dzire is niet bijster 'Dzirable'

Alto

De Alto is het meest populaire model. Van de hatchback verlieten sinds 1983 afgerond 3,17 miljoen exemplaren de fabriek. De Maruti 800, die enige tijd in Nederland als Alto is verkocht, zijn 2,91 miljoen stuks gemaakt. De Wagon R is goed voor een productievolume van 2,13 miljoen. Van de Swift bouwde Maruti Suzuki er tot op heden 1,94 miljoen. Andere modellen van de fabrikant zijn de Dzire, Baleno en Vitara Brezza. In de jaren tachtig en negentig betrok de Nederlandse importeur de Alto uit India.

Marktleider

Suzuki is in India een grote speler. Het merk heeft ongeveer 50% van de markt in handen.