DS 4 krijgt unieke technologie
De DS 4 is het allereerste model binnen autoconcern Stellantis dat gebruik maakt van het hertekende EMP2-platform. Maar niet alle technologie die nu op de DS 4 is gepresenteerd is ook voor de andere types beschikbaar.
Dat vertelt Thierry Métroz, de designbaas van DS, direct na de onthulling van de DS 4 aan Autovisie. “Veel van de technologische innovaties zijn specifiek voor de DS 4 en worden ook niet op andere modellen op dezelfde architectuur toegepast.” Als voorbeeld noemt Thierry de deurgrepen. Na de 3 en 9 beschikt ook de 4 over wegklapbare deurgrepen. Ze liggen tijdens het rijden verzonken in de portieren, wat voor een gunstigere aerodynamische waarde zorgt.
Nachtmerrie
“Ook de technologie achter de luchtroosters is exclusief voor DS en in het bijzonder de 4”, geeft Thierry aan. Hij geeft aan dat het heel wat voeten in aarde had om de techniek toe te mogen passen vanuit de productleider. “We zijn het eerste merk dat deze techniek toepast. We verdelen de luchtstroom in twee delen. Daarvoor hebben we onzichtbare luchtroosters in het dashboard geïntegreerd. Als je naar het dashboard kijkt, zie je dat het heel puur is. De nieuwe techniek gaf ons de vrijheid om luchtroosters te integreren. Daar waren we op de designafdeling heel erg blij mee, want de ventilatieopeningen zijn werkelijk de nachtmerrie van alle ontwerpers. Hoekig, verre van elegant, noem maar op. er valt geen eer aan te beleven”, zegt Thierry met opgewonden stem. Ook nieuw is de selectiehendel van de automatische transmissie. Hij oogt technisch en is erg compact.“
DS 4 krijgt Peugeot- en Opel-broers
De 4 is de eerste middenklasser van het nieuwe autoconcern Stellantis dat van het nieuwe EMP2-platform gebruik maakt. De 308 van Peugeot en de Astra van Opel volgen later dit jaar. De 308 staat gepland voor dit voorjaar en de Astra zal zich deze zomer al laten zien. Bij deze drie modellen blijft het niet. Andere types volgen later, terwijl dat het ook voor de nieuwe zustermerken beschikbaar komt. De verkoop van de DS 4 start al snel. De levering laat echter tot het einde van dit jaar op zich wachten. De 4 zal in het Duitse Rüsselsheim worden gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver