De nieuwe 9-5 moest de redding voor Saab worden, maar het mocht niet zo zijn. Voor liefhebbers eeuwig zonde dat zo’n eigenzinnig merk als Saab uiteindelijk verdween.

IMG_6910


Ooit begon ik mijn werkende leven bij een Saab/Lancia-dealer waardoor ik een nooit meer verdwenen sympathie voor beide merken kreeg. Zo jammer om te zien dat Saab inmiddels van het toneel verdwenen is en dat ook Lancia binnenkort hetzelfde te wachten staat. Dat betekent dat wie nu nog Saab wil rijden, zijn toevlucht moet nemen tot oudere modellen die als occasion worden aangeboden. De 9-5 als laatste model zou in dit geval een prima keuze kunnen zijn. Bovendien exclusief want hij was maar een jaar in productie voordat het doek viel. Ik reed de laatste 9-5 nog niet eerder maar was er door mijn geschiedenis met Saab wel heel nieuwsgierig naar. Zo kwam ik terecht bij Saab Twente in Hengelo waar deze 9-5 uit 2010 te koop staat. Hij is dus pas vijf jaar oud en ook de kilometerstand is met net geen 74.000 heel laag voor een Saab. Die kom je geregeld tegen met astronomisch hoge tellerstanden.

"De V6 turbomotor levert 300 pk, ruim voldoende voor de grote sedan"

De 9-5 was het topmodel van Saab en deze uitvoering weer de allerdikste in de reeks. Een 2,8 liter V6 turbomotor, vierwielaandrijving, automaat, 19 inch lichtmetaal en een uitrusting om van te smullen met leer, Harman Kardon audio, navigatie, beeldschermen achterin, verwarmde en geventileerde voorstoelen laat weinig te wensen over. De V6 turbomotor levert 300 pk, ruim voldoende om de grote sedan uitermate vlot te laten accelereren. Tractie is door de vierwielaandrijving geen enkel probleem, maar je voelt dat dit meer een reislimousine is. Wel een heel snelle. Laat je gewoon in het leer van de perfect zittende stoelen zakken en geniet van de rijke uitrusting, de comfortabele vering en de fijn schakelende automaat van deze in topstaat verkerende Saab. Met 33.900 euro kost hij minder dan de helft van de nieuwprijs. Het blijft eeuwig zonde...

IMG_6890
IMG_6890