Droomoccasion: Renault Mégane R26 Radicale
Nog steeds is de Mégane R26 ‘Radicale’ een hot hatch waar andere merken van kunnen leren.
Tijdens het insturen van de eerste bocht begrijp je al waarom de R26.R wordt bejubeld. De besturing geeft bakken feedback. Dat geeft vertrouwen, met gevolg dat ik de viercilinder turbomotor al snel aan het werk zet. Een feest, want de versnelling is indrukwekkend en het geluid van de afblazende turbo klinkt verslavend. Als het even kan, gaat het gas er stevig op.
“In Nederland zijn er acht geleverd, maar daar zijn er nu nog zes van over”
Deze radicale Fransman is maar voor één doel gemaakt: op de meest efficiënte manier tempo maken. Renault heeft daar écht werk van gemaakt. Zo is de R26.R 123 kg lich¬ter dan de gewone Mégane R26, maar heeft hij ondanks dat intensieve dieet de nodige extra’s, zoals een sperdifferentieel, een koolstofvezel motorkap, kuipstoelen gemaakt van aluminium en koolstofvezel, een bloedrode rolkooi en een achterruit van speciaal kunststof. Én iets meer vermogen, want de 2,0 liter turbomotor levert 230 pk (+5 pk) en 310 Nm trekkracht. Genoeg om in zes tellen naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 237 km/h te halen.
Deze Mégane R26.R is één van de acht in Nederland geleverde exemplaren, waarvan er inmiddels nog maar zes over zijn. Twee zijn er namelijk geëxporteerd en een R26.R is nooit op kenteken gegaan (staat bij een verzamelaar). Wereldwijd zijn er maar 450 stuks van deze hot hatch gebouwd en dat maakt hem relatief zeldzaam.
“Tijdens het insturen van de eerste bocht begrijp je al waarom de R26.R wordt bejubeld”
Deze zwarte R26.R wordt aangeboden door VKV Renault Gorinchem. De prijs van 23.494 euro is voor liefhebbers. Alleen iemand die de R26.R begrijpt, kan hem waarderen en betaalt dit bedrag. De auto heeft met meer dan 90.000 kilometer enige gebruikssporen, maar dat neem je voor lief. De Mégane R26.R is niets minder dan de Porsche 911 GT3 RS onder de hot hatches. Een beter compliment is ondenkbaar. Een overtuigend Frans statement. L’excellence Française.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’