De nieuwe Mercedes-AMG E 63 wordt louter leverbaar met vierwielaandrijving. Voor wie de achterkant toch wil laten uitbreken krijgt de sterkste E-Klasse een speciale driftmodus.

Populair

De vorige generatie Mercedes-AMG E 63 werd nagenoeg niet verkocht met achterwielaandrijving. Negentig procent werd uitgerust met vierwielaandrijving, dus is de keuze om achterwielaandrijving te schrappen goed verklaarbaar. Toch heeft het merk uit Affalterbach goed nieuws, want het nieuwe model krijgt een speciale driftmodus, waarmee hij honderd procent van de kracht naar de achterwielen kan sturen. Het wordt de eerste keer dat Mercedes-AMG de techniek toepast. Nieuw is een dergelijke modus overigens niet, want ook de Ford Focus RS is ermee uitgerust.

BEKIJK OOK: BREED, BREDER, BREEDST: MERCEDES-AMG E 63 S ESTATE

Pk's

De nieuwe AMG E-Klasse wordt nog sterker dan voorheen, want de minst bedeelde versie heeft nu 571 pk uit de 4,0 liter V8. De sterkste E-Klasse, de Mercedes-AMG E 63 S, krijgt voorlopig de sterkste versie van de turbomotor, met 612 pk. De sprint naar honderd kilometer per uur doet hij daarmee nog 0,1 tellen sneller dan de vorige E 63 S, die het met 585 pk moest stellen.

De nieuwe E 63 moet in het tweede kwartaal van volgend jaar op de markt komen. De auto wordt waarschijnlijk op de Autosalon van Genève gepresenteerd.