Kan je driften met een Renault Twingo?
Wat zijn de ingrediënten voor een goede driftauto? Achterwielaandrijving en een handbak, zullen de meesten beamen. Volgens die logica komt een derde generatie Renault Twingo ook in aanmerking.
Veel drifters gebruiken oude BMW’tjes of achterwielaangedreven Japanners, zoals de befaamde Nissan S14. Dergelijke platformen bieden natuurlijk meer dan alleen kracht op de achterwielen en handgeschakelde versnellingsbakken. Zo hebben veel van deze voldoende pk’s, een sperdifferentieel en een lage, sportieve wegligging. Ideaal tijdens het driften.
Renault Twingo met gelast differentieel
Toch is brute kracht niet per se een vereiste om goed te kunnen driften. De Mazda MX-5 en Toyota AE86 staan ook niet bekend om hun vermogen, maar je kan ze prima in de rondte gooien. Zou dat dan ook lukken met een Renault Twingo? De derde generatie Renault Twingo staat tenslotte op het achterwielaangedreven platform dat het deelt met de Smart ForFour.
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit
De Pool Piotr Więcek nam de proef op de som. Więcek is coureur voor het professionele driftteam Worthousedrift. Normaal gesproken rookt hij de banden op van een compleet omgebouwde Nissan S15. Więcek was benieuwd of hij hetzelfde kunstje ook in een Twingo kon. Hij besloot het kleine, Franse stadsautootje om te bouwen tot driftbak. Allereerst bracht Więcek een bezoekje aan de tuner. De driecilinder, die standaard maximaal 110 pk leverde, kreeg er hier een paar pony’s bij.
Daarnaast hielp de tuner bij het omzeilen van de ECU. Zodra je dwars probeert te gaan in een Twingo, grijpt het ESP-systeem in en neemt de boordcomputer automatisch gas terug. Dat is nu verleden tijd. Er is een switch geïnstalleerd waarmee alle elektronische hulpmiddelen worden uitgeschakeld. Tot slot werd het differentieel van de Twingo gelast. Więcek noemt zijn creatie de Swingo. Dus, kan je driften met een Twingo? Jazeker.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze compacte crossover met hoge instap is een aantrekkelijke occasion
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
Covermodel: Renault 25 – Met goedkeuring van de Franse president
-
Smart #3 vs. Renault Megane E-Tech: de beste elektrische auto
-
De Mitsubishi Colt verslaat de Renault Clio op slechts één punt
-
Deze gezinsauto koop je voor minder dan 10.000 euro als occasion
-
Dit is waarom de Renault Clio nog steeds een goede keuze is
-
Waarom deze gezins-EV een erg goede deal is
-
Duurtest: de elektrische Renault Megane is bij vlagen zéker sportief
-
Waarom de Renault Vel Satis al vanaf het begin gedoemd was | Sjoerds Weetjes 377
-
Duurtest: Hoe goed de Renault Mégane E-Tech in praktijk is
-
De Renault Twingo wordt zo goedkoop omdat het geen auto is