Goedkoop elektrisch rijden wordt steeds een beetje moeilijker. Volgend jaar worden de bijtellingsregels wederom aangescherpt en dat betekent dat ruim driekwart van de elektrische auto's aanzienlijk duurder wordt om te leasen.


Voor een paar tientjes per maand in een fonkelnieuwe Tesla Model 3 rijden kan vanaf volgend jaar niet meer. De overheid heeft bepaald dat de bijtellingsregels voor elektrische auto's (waterstofauto's uitgesloten) aangepast worden. Dit jaar hebben elektrische auto's met een catalogusprijs van maximaal €50.000 nog 4% bijtelling. Kost de auto meer? Dan moet er over elke euro boven dat bedrag 22% betaald worden. vanaf 1 januari wordt de lage bijtelling van 4% verdubbeld naar 8% en geldt deze nog maar tot een grens van €45.000.

Duurder

Dat houdt in dat ongeveer driekwart van alle elektrische auto's die nu geleased kan worden volgend jaar voor een deel in de hogere bijtelling van 22% terechtkomt. Ook de enorm populaire Model 3, die nu nog net volledig in de 4% bijtelling te krijgen is, is vanaf volgend jaar een stuk duurder. Dat heeft de VWE uitgezocht op basis van de leasecijfers van dit jaar tot nu toe. Maar de daaruit getrokken conclusie geeft wellicht een verkeerd beeld voor de leasemarkt van volgend jaar.

In 2020 komen flink veel fabrikanten met elektrische auto's die nog geen €45.000 kosten. Denk aan de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3. Daarmee lijkt het erop dat de elektrische leasebak alleen nog maar populairder gaat worden. Ondanks de verdubbeling van de bijtelling worden elektrische auto's een stuk bereikbaarder.

e-tron

Uit de cijfers van de VWE blijkt dat de duurdere elektrische auto's niet zo heel populair meer zijn als enkele jaren geleden. Slechts vijf procent van de nieuw verkochte EV's kwam boven de €75.000 uit. En daarbij zou je denken dat de Tesla Model S en Model X het populairst zijn, maar niets is minder waar. Het gros van de mensen die zoveel geld aan hun accubak uitgaven, gingen voor een Audi e-tron.