1.200+ pk in een Fisker Karma? De heren bij Drako deden het. Ze bouwden de oude hybride-auto om naar hun eigen model: de volledig elektrische Drako GTE.

Drako GTE


We zien ze steeds vaker: elektrische hypercars met meer dan duizend pk. In de meeste gevallen gaat het om sportwagens waar niet meer dan twee mensen in kunnen. Misschien dat er wel een achterbank in zit, maar dan is dit eerder voor de sier. Drako Motors laat zien dat het ook anders kan. De autofabrikant uit Silicon Valley nam een oude Fisker Karma en bouwde deze om tot de Drako GTE. Een sedan met meer dan 1.200 pk.

Fisker

De oplettende lezer had natuurlijk al de gelijkenissen met de Fisker gezien. De zijkanten van de Drako GTE zijn namelijk vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Karma waarop hij gebaseerd is. Het enige verschil is dat de onderkant een andere side-skirt heeft gekregen. Aan de voor- en achterkant van de auto is niet meer te zien dat het hier ooit ging om een Fisker Karma. Daar zou je eerder denken dat de designers lang keken naar de Mazda Vision Coupé Concept.

Onderhuids is er overigens helemaal niets meer over van de Fisker. Daar vinden we nu een 90 kWh-accupakket dat vier elektromotoren aanstuurt. Elk wiel heeft zijn eigen motor. Gezamenlijk produceren deze 1.217 pk en 8.800 Nm aan koppel. Hoe snel de vierwielaangedreven hypersedan van zijn plek komt laat Drako helaas niet weten. De topsnelheid communiceert het bedrijf wel: 332 km/h.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Opladen gaat helaas niet extreem snel. De auto is voorzien van een 15 kW-lader en heeft een maximale laadsnelheid van 150 kW. Daarmee is hij niet zo snel als de Tesla Model 3. Deze laadt met 200 kW.

Supercar

Drako belooft dat de GTE zich beter dan een supercar gedraagt. Dat doet hij dankzij Öhlins-vering en carbon-ceramic-remmen van Brembo. Ook werkt de auto met een 'torque vectoring'-systeem. Daarmee wordt er duizenden keren per seconden bepaald hoeveel vermogen elk wiel nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat de GTE zich zeer strak in de bochten houdt.

Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE
Drako GTE

De nieuwe autobouwer gokt erop dat ze in totaal 25 stuks van de GTE zullen bouwen. Drako vraagt minimaal 1,25 miljoen dollar (€1,12 miljoen) per exemplaar. Dat is zonder opties. Geïnteresseerden kunnen hun bestelling alvast plaatsen. De eerste kopers kunnen hun auto ergens begin volgend jaar verwachten.