Een kekke tweezits cabrio, zelfs van één van de Duitse topmerken, is helemaal niet zo onbereikbaar als je denkt. En je kunt er heus niet alleen op mooie dagen van genieten!

Audi TT Roadster (1999 – 2006)

Audi TTAudi TT


De eerste generatie van de TT was een eigenzinnige auto: je houdt ervan of je vindt het niks. Vanwege die omstreden vorm is de sportwagen wel zeer onoverzichtelijk. Een TT rijdt vrijwel even comfortabel als een A4. Wie maximale sportiviteit wil, zoekt een vierwielaangedreven exemplaar uit. De TT is relatief duur in vergelijking met de concurrenten op deze pagina. Het verbruik valt dan weer alles mee: met een 1.8-liter turboversie haal je gemakkelijk 1 op 10.  Via www.gaspedaal.nl vinden we een prachtig donkergroen exemplaar bij een autobedrijf in Echt, waarvan zelfs het binnenste groen is. De cabriolet is van 1999, heeft 158.000 kilometer gelopen en kost € 6.450.

Oordeel van de Wegenwacht

Specifieke TT-problemen zijn bij de Wegenwacht niet bekend. We weten dat de individuele bobines de geest kunnen geven, omdat de sportwagen onderdelen deelt met andere modellen van de Volkswagen-groep. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Het probleem kan zich wel vier keer voordoen! Een rariteitje is een krachtbron die niet aanslaat omdat de remlichtschakelaar kapot is. Bij een ruw behandeld exemplaar kan de turbo kapot gaan; dat is een dure reparatie.

BMW Z3 (1998 – 2003)

BMW Z3BMW Z3


De Z3 is met zijn lange neus het toonbeeld van een klassieke ‘roadster’. Onderhuids vinden we hoogwaardige BMW-techniek. De 1.8-liter, viercilinder benzinemotor maakt de tweezitter tot een heerlijke toerauto, maar met een zescilinder klinkt de auto nét even mooier. De Z3 stuurt en schakelt fijn en met de viercilinder ‘instapmotor’ rijd je met gemak 1 op 12. In Vlissingen stuiten we bij een handelaar in klassieke en bijzondere op een vuurrode 1.8i met zwart leer (1997, 120.000 kilometer) in een keurige staat. De auto is in 2001 geïmporteerd en mag mee voor € 6.450.

Oordeel van de Wegenwacht

De Z3 is qua betrouwbaarheid vergelijkbaar met een BMW 3 Serie van dezelfde bouwjaren. Een zwak puntje van een aantal motortypes is de kunststof waterpomp. Die kan losraken van het asje, waardoor de pomp niet werkt en de boel heet loopt. Er bestaan vervangende exemplaren van metaal. Een kapotte thermostaat komt ook voor. Gaat het motormanagementlampje branden, dan hoeft dat niet altijd een ernstige oorzaak te hebben. Lekkage in het flexibele deel van de inlaat veroorzaakt een te arm mengsel. Vervolgens floept het lampje aan.

Mercedes-Benz SLK (1996 – 2004)

Mercedes-Benz SLKMercedes-Benz SLK


Als enige van deze drie heeft de SLK een wegklapbaar stalen dak, in plaats van een stoffen exemplaar. Dat maakt ‘m ook geschikt om in de winter te gebruiken. Met het dak open is het wel een beetje schipperen qua bagageruimte; het klapdak ligt dan immers op de plek waar jij ook je spullen had kunnen opbergen. De SLK is geen sportwagen; hij rijdt eerder comfortabel. De 200-motor is wat tam, de 192 pk sterke 230 met Kompressor past beter bij de auto. Via www.gaspedaal.nl traceren we zo’n exemplaar in Leidschendam. De Mercedes is zilvergrijs en voorzien van een vijftraps automaat. Het is een origineel Nederlandse auto uit 1998 met 120.000 kilometer op de teller. De vraagprijs bedraagt € 6.250.

Oordeel van de Wegenwacht

Veel van de techniek van de SLK is te herleiden naar andere modellen, zoals bijvoorbeeld de C-Klasse. De combinatieschakelaar links op de stuurkolom wil wel eens stuk gaan en de cabriolet heeft ook de neiging tot roesten (onder meer bij de wielkuipen). Bij hoge kilometerstanden kan het olieverbruik bovendien flink oplopen. Zoek vooral ook naar sporen van (zware) schade in verband met het kwetsbare mechanisme van het dak.

Ons advies

Deze tweezitters bewijzen alle drie dat goede en mooie cabrio’s niet duur hoeven te zijn. Wij kiezen de SLK, omdat die auto het hele jaar door goed bruikbaar is.