Sommige modellen worden nooit vervangen. Dat wil echter niet zeggen dat het slechte auto’s zijn. Sla dus je slag met een van de ‘vergeten’ modellen in dit dossier.

Chevrolet Cruze (2009 – 2014)

Chevrolet Cruze - Autovisie.nlChevrolet Cruze - Autovisie.nl


De Koreaanse tak van Chevrolet, voorheen Daewoo, is in 2014 van de Europese markt gehaald. De Cruze is een keurige middenklasser van het laatste uur. De auto was verkrijgbaar als sedan, hatchback of stationwagen. Chevrolet profileerde zich toentertijd als ‘budgetmerk’ en dat zie je aan de wat goedkope afwerking in het interieur. Daarin vind je overigens ook de nodige onderdelen terug van moederbedrijf Opel. De Cruze is best ruim en rijdt heel behoorlijk. Vooral zijn 1.8-liter benzinemotor is opvallend stil; de krachtbron scoort een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Via www.gaspedaal.nl vinden we bij een kleine occasionaanbieder in Eindhoven een nette sedan uit 2012 met 40.000 kilometer op de teller. Hij mag mee voor € 7.250.

Oordeel van de Wegenwacht

Als het dashboard na het starten donker blijft, is een ‘reset’ voldoende om de lichtjes weer te laten branden. De Wegenwacht weet hoe dat moet. Een slecht lopende benzinemotor is bij de exemplaren met een inhoud van 1.8-liter te herleiden tot een storing in de variabele inlaat. Ook dat probleem valt ter plekke op te lossen. Een storing in de airbags is alleen in de garage te herstellen. Je krijgt daarvan een melding op het dashboard. Kwalitatief zit de Cruze verder goed in elkaar.

Dodge Caliber (2006 – 2010)

http://www.autogaleria.hu -http://www.autogaleria.hu -


http://www.autogaleria.hu -

De Caliber is een eigenwijze auto, met een aparte maar stoere vormgeving. Het model zweeft ergens tussen een vijfdeurs hatchback en een terreinwagen in, maar toch is hij niet uitzonderlijk ruim. Met name de bagageruimte valt tegen. De kofferbak bevat wel een aantal leuke details. Zo was de Caliber leverbaar met uitklapbare speakers in de achterklep en een uitneembare looplamp. Dodge is tegelijk met Chrysler van de Europese markt verdwenen; daardoor kom je de Caliber niet op elke straathoek tegen. De meest verkochte motorvariant was een 1.8-liter benzinemotor; die rijdt gemiddeld 1 op 10. Bij een autobedrijf in Roosendaal vinden we een knappe, metallic rode Caliber (2008, 117.000 km) voor exact € 7.500.

Oordeel van de Wegenwacht

De eigenwijze Caliber geeft technisch nauwelijks problemen. Het hoofdrelais gaat wel eens kapot. Daar moet dan een nieuwe in, maar de Wegenwacht kent een noodgreep om de Dodge op eigen kracht naar de garage te krijgen. Hoge(re) kilometerstanden kunnen bij de dieselversies tot grote reparaties en motorschades leiden. Ongeacht de gekozen motorisering vraagt de Caliber elke 12.000 km om een grote beurt. Dat is wel heel snel, vergeleken met de meeste moderne auto’s.

Fiat Bravo (2007 – 2015)

Fiat Bravo - Autovisie.nlFiat Bravo - Autovisie.nl


Het is eeuwig zonde dat Fiat de Bravo nooit heeft vervangen. Het is namelijk een leuk uitziende, goed rijdende en kwalitatief uitstekende hatchback in de middenklasse. Kinderen hebben achterin ruimte genoeg en als gezinsauto gooit de Italiaan met name hoge ogen met zijn royale bagageruimte. Ook als zakenauto werd de Bravo redelijk verkocht, maar omdat vervanging uitbleef, zijn de tevreden rijders inmiddels naar een ander merk overgestapt. Een gebruikte Bravo is daarmee een gouden tip voor goed geïnformeerde occasionkopers. Bij een Hyundai-specialist in Mijdrecht is een nette, zwarte benzineversie ingeruild. De auto komt uit 2008 en heeft 115.000 kilometer gelopen. Daar kun je voor € 7.490 nog jaren mee vooruit.

Oordeel van de Wegenwacht

Een losgeraakte massakabel kan bij de Bravo allerhande elektronische storingen veroorzaken. De Wegenwacht lost die snel op. Een ander onderdeel dat nog wel eens los zit, is de stekker van het contactslot: de Fiat wil dan niet starten. Ook dat is een peulenschil om te verhelpen. Rijd je iets te hard tegen de stoep aan, dan vermoedt de auto een aanrijding en sluit de brandstoftoevoer af. Met een verdekt opgestelde schakelaar is dat te herstellen. Verder is de Bravo overigens bijzonder betrouwbaar.

Ons advies

Zonder enige twijfel zouden wij kiezen voor de Fiat. Het is de meest Europese én de prettigst rijdende auto van dit drietal.