De kinderen moeten naar voetbal, verjaardagen en pianoles. Een tweede auto is dan wel zo handig. Wat gaan we kopen wanneer die niet zoveel mag kosten? Een van deze drie modellen bijvoorbeeld!

Daewoo Matiz (1998 – 2010)

Daewoo MatizDaewoo Matiz


Na twintig jaar is de Matiz nog steeds een leuk karretje. We voeren de stadsauto hier op als Daewoo, maar vanaf 2005 heette het merk Chevrolet. Technisch is de Matiz heel simpel; de latere 1.0-liter motor loopt mooier dan het 0,8-liter exemplaar. Gemiddeld rijdt de Daewoo ongeveer 1 op 15. De ruimte aan boord is groot genoeg voor vier volwassenen, maar alleen als het niet anders kan. De bagageruimte mag geen naam hebben. De Matiz beschikt standaard over vijf portieren. Sinds het merk niet meer op de markt is, dalen de prijzen van gebruikte exemplaren. In Noord-Scharwoude vinden we via GasPedaal.nl een vlagele 0.8 Pure (2004, 65.000 km) voor € 2.450.

Oordeel van de Wegenwacht

Van de Matiz zijn twee euvel(tje)s bekend. Als de accu leeg is geweest - of verwijderd - komt het voor dat de sleutel niet meer wordt herkend. Die moet in de garage opnieuw worden ingelezen. Wanneer de motor op twee cilinders gaat lopen, blijft er een injector ‘kleven’: de Wegenwacht verhelpt dit ter plekke.

Hyundai Atos (2003 – 2008)

Hyundai AtosHyundai Atos


De Atos (de modelnaam is afgeleid van de Engelse uitdrukking ‘From A to Z’) is geen indrukwekkende verschijning. Daarentegen is het volgens de Wegenwacht wel een steengoede auto. Als het moet, kun je er met z’n vieren in. De bagageruimte is bescheiden, maar bruikbaar. Verder is het altijd een vijfdeurs. De 1.1-liter viercilinder loopt mooi; ook op de snelweg kun je goed met de Hyundai uit de voeten. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 15. Daarnaast is het autootje lekker wendbaar in de stad. Voor dit budget koop je de mooiste exemplaren. Zo traceren we in Rijswijk een knalrode Atos (2006, 90.000 km) voor € 2.500.

Oordeel van de Wegenwacht

Deze Hyundai’s houden zich tot op hoge leeftijd goed. Een motor die zonder aanwijsbare oorzaak niet wil aanslaan, is door de Wegenwacht door een ‘harde reset’ tot de orde te roepen. Net als bij de computer thuis! Het komt ook voor dat een Atos helemaal niets doet, omdat de stadsauto in de buurt van een zendmast staat geparkeerd bijvoorbeeld. Honderd meter verderop start de auto weer normaal.

Nissan Micra (2003 – 2011)

Nissan MicraNissan Micra


Voor € 2.500 kom je uit bij de koddig gelijnde, derde generatie Micra. De Nissan is nét even groter dan de twee andere aanbiedingen op deze pagina. Hij is ook wat ruimer en heeft een serieuze bagageruimte. De achterbank valt bovendien te verschuiven. Dit type was er ook als driedeurs, maar vijf deuren zijn handiger om passagiers te laten instappen. Onderweg is het ook iets meer auto dan de andere twee. De 1.2-liter motor is sterk genoeg en rijdt 1 op 14. Er is aanbod in overvloed. Neem nou dat zwarte exemplaar (2003, 147.000 km) bij een autobedrijf in De Meern voor € 2.495. Prima dingetje!

Oordeel van de Wegenwacht

Eenmaal op leeftijd is de Micra niet zo betrouwbaar als we van Japanse auto’s gewend zijn. Door een storing in het contactslot kan het gebeuren dat de startmotor blijft doordraaien en vervolgens de geest geeft. Lastiger is de distributieketting. Die kan oprekken; de motor gaat dan steeds slechter lopen en houdt er tenslotte mee op. Bij hoge kilometerstanden kan ook het stuurhuis problemen geven. Die twee laatste euvels zijn erg kostbaar en het is maar de vraag of de Micra zulke reparaties nog waard is.

Ons advies

Vergeet die populaire merken: kies voor Aziatische kwaliteit en - dus - minimale kosten! De beste keuze is volgens ons de Hyundai Atos.