Je kunt voor dik 20 mille een hagelnieuwe Volkswagen Golf aanschaffen, maar voor een dergelijk bedrag behoren ook prachtige SUV’s van de drie grote, Duitse topmerken tot de mogelijkheden. Wij maken die keuze een stuk eenvoudiger aan de hand van deze voorbeelden.

Audi Q5 (2008 – 2017)


Uiterlijk is in dit marktsegment minstens zo belangrijk als het geboden rijcomfort en de Q5 staat te boek als een fraaie auto. Comfort is even goed een sterk punt, maar kies wel voor de standaard wielmaat (17 inch): bij een grotere diameter voel je iedere oneffenheid in het wegdek. Het trekgewicht varieert van 2.000 tot 2.400 kilo, verschillend per uitvoering. Het rijklare gewicht is het hoogste van dit drietal: vanaf 1.795 kg. Dat werkt door in alles, inclusief het verbruik: 1 op 10 is in het geval van een 2.0-liter benzinemotor al een uitdaging. Via gaspedaal.nl vinden we voor € 23.900 een keurige 2.0 TFSI ProLine S (2011, 96.000 km) bij een autobedrijf in Heerlen.

Oordeel van de Wegenwacht:

De TFSI-benzinemotoren van dit type Audi hebben nog wel eens last van een bovengemiddeld olieverbruik. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar regelmatig olie peilen is wel aanbevolen. De elektronica in de stuurkolom vertoont soms een storing, waardoor de auto om veiligheidsredenen dienst weigert. In de regel is dit door de Wegenwacht ter plekke op te lossen, net als een vastzittende parkeerrem.

BMW X3 (2010 – 2017)


In deze vergelijking heeft de BMW X3 een paar sterke troeven. De bagageruimte is met 550 liter het grootst, zijn rijklare gewicht juist het laagst (1.635 kg). Even goed mag de X3 een aanhanger trekken van 2.000 tot 2.400 kilo. Er is nog iets: de X3 rijdt voortreffelijk, zoals het een BMW betaamt. Het veercomfort is uitgebalanceerd, maar hij stuurt ook lekker scherp, ondanks zijn massa. De 2.0-liter benzinemotor is sterk en soepel. Die combinatie maakt de BMW tot een fijne reisauto. Voor ons budget is de keuze niet zo groot; de meeste exemplaren zijn gewoon duurder. Bij een autobedrijf in Rozendaal treffen we niettemin een xDrive 2.0i Executive M-Style (2012, 188.000 km) voor € 23.995.

Oordeel van de Wegenwacht:

Het alarmsysteem van deze BMW’s wordt wel eens gestoord door bronnen van buitenaf. Bij aankoop is het belangrijk dat de alarmcode bij de auto is, want die is in dit geval nodig. Een benzinemotor die plotseling te heet loopt, wordt vaak veroorzaakt door een defecte waterpomp. Reparatie in de garage is noodzakelijk. Een automaat die niet uit de parkeerstand wil, kan door de Wegenwacht alleen worden verholpen via de onderzijde van de auto.

Mercedes-Benz GLK (2008 – 2015)


Een zekere durf kun je Mercedes-Benz niet ontzeggen, want de GLK is behoorlijk ‘anders’. Hij is niet alleen hoekiger vormgegeven, maar ook net even compacter dan de concurrentie. Dat zorgt ook voor een iets kleinere bagageruimte (450 l.), maar niet iedereen heeft zoveel ruimte nodig. Juist vanwege zijn afwijkende uiterlijk valt de GLK bij sommige mensen zeer in de smaak. Op de weg is het een heerlijk comfortabele, rustgevende auto; meer limousine dan terreinwagen. Benzineversies zijn lastig te vinden, maar bij een autobedrijf in Alphen a/d Rijn staat zelfs een heuse zescilinder. De SUV komt uit 2008, heeft 94.000 kilometer gelopen en mag mee naar huis voor € 23.950.

Oordeel van de Wegenwacht:

Deze generatie Mercedessen geeft soms last van een kapotte weerstand op de accu. De startmotor draait dan niet. De Wegenwacht kent hiervoor een noodoplossing, maar naderhand moet je wel naar de garage. Wil de motor niet starten, dan valt dit te herleiden tot een los massacontact van de brandstofpomp. Kwestie van goed vastzetten en je kunt jouw reis weer vervolgen. Bij exemplaren met hogere kilometerstanden wil het contactslot wel eens de geest geven. Dat is éénmalig te omzeilen, maar er moet wel een ander slot in.

Ons advies

De GLK is wat ouder, maar lekker eigenwijs. De BMW rijdt fijn, maar heeft een hoge kilometerstand. De Audi? Ertussenin. Doe eens gek… wij kiezen de Mercedes!


Tekst: Bart van den Acker