Hoewel er geen fiscaal voordeel meer te behalen valt op plug-in hybrides, blijft er veel voor dit type auto te zeggen. Juist voor particuliere kopers, want wie regelmatig ‘stekkert’, kan zijn brandstofverbruik spectaculair drukken!

BMW 3 Serie Active Hybrid (2012 – 2018)


De BMW 3 Serie behoort tot de meest gewilde auto’s op de Nederlandse occasionmarkt. De plug-in hybride-versies zijn daarop geen uitzondering. Aanvankelijk heette die uitvoering ‘Active Hybrid’, later werd dat ‘330e’. De 2.0-liter viercilinder draait als het spreekwoordelijke naaimachientje en de hybride techniek maakt de aandrijflijn alleen maar smeuïger. Of de 3 Serie ook zuinig rijdt, is afhankelijk van je rechtervoet. Het gros zit nog vast aan een leasecontract, dus als occasion is dit type BMW lastig te vinden. Via gaspedaal.nl traceren we er toch eentje: een zwart exemplaar (2016, 84.000 km) dat je voor € 29.950 bij de BMW-dealer in Alkmaar op kunt halen.

Oordeel van de Wegenwacht

Specifiek voor de BMW plug-ins geldt dat de tankdop soms lastig te openen valt. Dat komt door de druk in de tank; even wachten wil vaak al helpen. Verder gelden voor dit type dezelfde opmerkingen als bij de reguliere 3 Series van deze modelgeneratie. De elektrische waterpomp kan kapot gaan, waardoor de motor oververhit dreigt te raken. De vacuümpomp van de rembekrachtiging neemt soms in kracht af en daarmee wordt ook de remwerking minder. En houd de code van het alarmsysteem bij de hand voor het geval dat in storing gaat!

Mitsubishi Outlander PHEV (2013 – heden)


De Outlander PHEV was destijds de meest verkochte stekkerhybride. Het is een stoere, vierwielaangedreven semi-terreinwagen met veel binnenruimte. Als één van de weinige plug-ins mag de Mitsubishi een aanhanger trekken (tot 1.600 kg). Hij rijdt heel gemakkelijk, is stil en redelijk comfortabel. Ook hier kan het brandstofverbruik bij veelvuldig opladen in combinatie met korte ritten dalen tot vrijwel nul. Veel exemplaren maken bij de eerste eigenaar een leasecontract van vijf jaar vol, maar op gaspedaal.nl staan niettemin vele honderden gebruikte exemplaren. Wat te zeggen van de witte ‘Executive’ (2015, 50.000 km) bij de Mitsubishi-dealer in Arnhem, voor € 29.945?

Oordeel van de Wegenwacht

De Outlander is kwalitatief uitstekend: ook met de PHEV gaat eigenlijk nooit iets mis. Wat wel gebeurt, is dat het achteraf ingebouwde alarmsysteem de auto onbruikbaar maakt. Wie een Outlander met caravan en een vracht bagage over de Alpen jaagt, kan de accu uitputten, met als gevolg een torenhoog brandstofverbruik en nul trekkracht. Consequent opladen en rijden in de ‘SAVE’-stand voorkomt dit.

Volvo V60 D6 (2013 – 2018)


Als enige van dit drietal heeft Volvo de plug-in-hybridetechniek gecombineerd met een dieselmotor. De aanduiding ’D6’ houdt tevens in dat deze fraai gelijnde stationcar vierwielaandrijving heeft, want de elektromotor zit tussen de achterwielen. Prettig detail is dat je met een druk op de knop kunt bepalen of je volledig elektrisch of op diesel rijdt. Met 430 liter inhoud valt de bagageruimte bescheidener uit dan je van een stationcar met dit formaat zou verwachten. Wel mag de Volvo een caravan van 1.800 kg trekken. Als occasion is de V60 D6 volop te vinden, zoals de donkergrijze ‘Summum’ (2015, 97.000 km) bij de Volvo-dealer in Breda, voor € 28.945,-.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht heeft ervaring met een aantal specifieke ‘D6-euvels’. Het komt bijvoorbeeld voor dat de reguliere accu om onverklaarbare redenen leeg raakt. Starthulp is specialistenwerk: ofwel van de Wegenwacht, ofwel een Volvo-monteur. Kortsluiting in de pomp van de airco komt ook voor: de auto start dan eveneens niet. Een laadstekker die niet los wil, is eveneens bekend. De Wegenwacht lost dat op!

Ons advies

De voorkeur wordt in sterke mate bepaald door jouw wensen en gebruikswijze, maar de Mitsubishi Outlander PHEV verdient ook als occasion de aandacht van een groot publiek.