Ook als de bomen bij jou niet tot in de hemel groeien, kun je een Mercedes, BMW of Lexus rijden. Kwestie van scherp opletten. Maar vergis je niet in de maandlasten!

BMW 5 Serie (1995 – 2003)

BMW 5 SerieBMW 5 Serie


Vijftien jaar nadat dit model 5 Serie uit productie is gegaan, blijft het een fraaie auto om te zien, te herkennen aan het front met koplampen achter glas. De 5 Serie rijdt sportief, maar toch comfortabel; bovendien beschikt de wagen over een ruim en verzorgd interieur. Je hoeft niet persé de dikste krachtbron te kopen, want de eenvoudigste zescilinder loopt al prachtig. Er staan genoeg van dit soort BMW’s op gaspedaal.nl, waarbij opvalt dat de stationwagen geliefder is dan de sedan. Wij tippen de donkerblauwe 520iA Touring (2002, 278.000 km) die bij een Vakgarage in Nederhorst den Berg voor € 4.950 te koop wordt aangeboden.

Oordeel van de Wegenwacht

Een zwak punt van deze generatie benzinemotoren is de kunststof waterpomp. Bij stilstand kan het asje los draaien, met een oververhitte motor als gevolg. Door inwendige lekkage kan motorolie en/of koelvloeistof in de computer van de motor komen en daar kortsluiting veroorzaken. Ook niet fijn: regenwater in de rembekrachtiging! De Wegenwacht kan de boel droogmaken en de auto weer rijdend krijgen, maar de oorzaak van dit soort problemen moet in de garage worden vastgesteld.

Lexus GS (1997 – 2005)

Lexus GSLexus GS


Een GS kan zich in ieder opzicht meten met de Duitse concurrenten. Maar als je voor zo’n Japanse limousine kiest, moet je dat vaak uitleggen. Een Lexus is daarmee altijd een bewuste keuze. Onbekend maakt onbemind, al weet de Lexus-rijder wel beter. Daarbij is de GS ook nog eens een mooi ingetogen gelijnde auto. De zescilinder-in-lijn loopt zijdezacht, qua uitrusting kun je niks bedenken dat er niet op zit en alles werkt feilloos, tot in lengte van jaren. Echte kwaliteit is niet schreeuwerig! Neem de donkergroene GS300 Executive (2003, 207.000 km) bij een autobedrijf in Heerhugowaard, waarvoor de verkoper slechts € 4.450 verlangt.

Oordeel van de Wegenwacht

De Wegenwacht kan bij deze Lexus niet één euvel noemen dat wel eens vaker voorkomt. Toch is een waarschuwing op zijn plaats. Juist omdat er zo weinig vraag is naar onderdelen, zijn deze schreeuwend duur. Dat geldt ook voor normale slijtagedelen, zoals een uitlaat of remblokken.

Mercedes E-Klasse (2002 – 2009)

Mercedes-Benz E-KlasseMercedes-Benz E-Klasse


Een Mercedes behoeft geen introductie. Wie wel eens achterin een taxi heeft gezeten, weet hoe heerlijk zo’n E-Klasse rijdt. Dat ‘zoefgevoel’ werkt verslavend, zeker op lange ritten. Alleen al die driepuntige ster op de neus! Daarbij is dit model nog steeds een prachtige auto om te zien, niet in de laatste plaats aan de binnenzijde. Het interieur is overigens ook bijzonder ruim. Er staan honderden occasions online, maar we moeten kritisch zijn. Binnen dit budget kiezen we de donkerblauwe E240 Avantgarde (2002, 214.000 km) die voor € 4.200 in de showroom prijkt van een autobedrijf in Weesp.

Oordeel van de Wegenwacht

De exemplaren uit de eerste bouwjaren kunnen diverse vervelende (en kostbare!) problemen vertonen. ABS-pompen gaan geregeld stuk, de luchtvering is erg kwetsbaar en er kunnen vreemde elektronische storingen voorkomen. Koop je een model van na de facelift uit 2006, dan zijn veel van dit soort problemen verholpen. In alle gevallen geldt dat het bij aanschaf belangrijk is dat beide sleutels aanwezig zijn. Die gaan regelmatig stuk, dus neem altijd de reserve mee op vakantie.

Ons advies

In alle gevallen rijden dit soort auto’s duurder dan een middenklasser, ook al is de afschrijving al grotendeels gedaan. De beste koop? Dat is de Lexus.