Wanneer je in de stad woont en werkt, hoef je niet persé voor een brandstofauto te kiezen. Onder zulke omstandigheden kun je ook prima uit de voeten met een elektrische personenwagen. Wij tippen er drie.

Citroën C-Zero (2011 – heden)

Citroën C-ZeroCitroën C-Zero


De C-Zero is eigenlijk een Mitsubishi i-MiEV met andere logo’s. Ook de Peugeot Ion maakt deel uit van deze elektrische stadsauto-drieling. De personenwagens rijden bijzonder gemakkelijk, maar de maatvoering vraagt enige gewenning. De carrosserie is namelijk hoger dan ie breed is; twee volwassenen zitten al gauw met hun ellenbogen tegen elkaar. Het is handig dat de C-Zero een vierdeurs is, zodat je eenvoudig spullen achterin kunt leggen. Kinderen passen moeiteloos op de achterbank. De C-Zero is ideaal voor stadsverkeer; op snelwegritten zakt de actieradius dramatisch in. Verder is de bagageruimte beperkt en ontbreekt een hoedenplank. Het aanbod tweedehands C-Zero’s is verrassend groot. Zo heeft de Citroën-dealer in Woudenberg (Utr.) een C-Zero (2012, 18.000 km) te koop voor € 11.500.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij de Wegenwacht is er een specifiek euvel bekend van de C-Zero en zijn drielingbroertjes. Het komt namelijk voor dat de elektromotor te heet loopt, waarna de krachtbron uit zelfbescherming dienst weigert. Vaak blijkt er te weinig koelvloeistof in het reservoir naast de motor te zitten. De Wegenwacht vult dit voor je bij, zodat de rit kan worden vervolgd. Je zult echter naar de garage moeten om uit te zoeken waar al die koelvloeistof is gebleven…

Renault Zoe (2013 – heden)

Renault ZoeRenault Zoe


De Zoe behoort tot de meest verkochte elektrische auto’s van de afgelopen jaren. Het is een volwaardige middenklasser, die over voldoende binnenruimte en comfortabele rijeigenschappen beschikt. De Renault doet het prima in de stad, maar schuwt de snelweg niet: de beschikbare actieradius is een stuk groter dan bij de twee andere EV’s. Let op, want het gebruik van de accu zit niet bij de prijs van de auto inbegrepen! Daarvoor bestaat een speciale leaseconstructie. Met zulke verkoopaantallen is het niet verwonderlijk dat er ook volop occasions in het land staan. Een zoektocht op gaspedaal.nl leert ons dat diverse Renault-dealers een Zoe in de aanbieding hebben. Zoals die in Kampen, waar een witte (2014, 18.000 km) staat voor € 12.400.

Oordeel van de Wegenwacht

Zover bekend, bestaan er geen specifieke problemen rond de Renault Zoe. De EV beschikt over een inwendige omvormer. De problemen die dit soms met opladen oplevert, vallen echter niet aan de Renault te wijten. Hoewel het slepen van een elektrische auto volgens het instructieboekje niet is toegestaan, weet de Wegenwacht in geval van nood een list om de Zoe over een kleine afstand naar het dichtstbijzijnde laadpunt te rollen.

Smart ForTwo Electric Drive (2012 – 2014)

Smart ForTwoSmart ForTwo


In Amsterdam rijden honderden elektrische Smarts als deelauto rond. Daarmee heeft de EV bewezen zich in stadsverkeer als een vis in het water te voelen. Maar wat nu wanneer je een auto wilt en geen abonnement? Voor aanschaf is het zaak je goed te realiseren dat dit een tweezitter is (vandaar zijn modelnaam). Dat is niet altijd handig. Bovendien is de bagageruimte beperkt. Verder is de wielbasis van de ForTwo dermate klein, dat een verkeersdrempel een serieuze hindernis vormt. Tegelijk is hij niet zo kort, dat je ‘m overdwars kunt parkeren (wat overigens ook niet is toegestaan!). Bij de Mercedes-dealer in Eindhoven staat een leuke wit/blauwe (2014, 21.000 km) voor € 10.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Over de ForTwo is bij de Wegenwacht van alles bekend, maar die meldingen betreffen vooral startproblemen bij de benzinemodellen. Deze elektrische variant bewijst zich vooralsnog als uitermate betrouwbaar.

Ons advies

Wie als particulier elektrisch wil rijden, is het beste af met de Renault. Het is de meest volwassen auto van de drie.