Sommige mensen maken veel kilometers, maar hoeven geen grote auto. Voor hen is een compacte diesel ideaal. Dankzij een gunstige fiscale regeling uit het recente verleden staan zulke modellen nu bij bosjes te koop!

Ford Fiesta (2008 – 2017)

Ford Fiesta


Een Fiesta is een échte Ford: de compacte gezinsauto heeft een goed afgestemd onderstel, stuurt precies en is een plezier om mee te rijden. De voorstoelen zijn over grote lengte verstelbaar; daardoor kunnen ook mensen met een groter postuur er prima in zitten. Ook fijn: met 295 liter is de bagageruimte net iets groter dan die van de concurrentie. De 95 pk sterke, 1.6 liter diesel is ronduit vlot en haalt in de praktijk bijna 1 op 20. Fiesta-diesels zijn dun gezaaid, maar via gaspedaal.nl weten we er toch genoeg te vinden. De witte driedeurs Titanium-uitvoering (2014, 109.000 km) die bij een autobedrijf in Oud-Beijerland voor € 7.449 te koop wordt aangeboden bijvoorbeeld!

Oordeel van de Wegenwacht

Vooral de elektronica speelt deze generatie Fiesta’s parten, maar gelukkig gaat het in de regel om kleinigheden. Zo is een massacontact bij het linkerachterlicht berucht, waardoor heel de auto in de war raakt. Kwestie van opnieuw goed vastzetten. Bekend is ook een motor die niet meer reageert op het gaspedaal. Het gebeurt dat de bestuurder per ongeluk de regeling van dat pedaal lostrapt. De Wegenwacht helpt je weer op weg, tenzij de schakelaar echt kapot is. Dan moet je alsnog met de Ford naar de garage.

Peugeot 208 (2012 – heden)

Peugeot 208


De Peugeot 208 is al zes jaar op de markt en behoort nog steeds tot de fijnste auto’s in de compacte klasse. Voor de kilometervreters is het veercomfort een groot pluspunt. Aanvankelijk vraagt de 208 gewenning. Je ziet de tellers óver het stuur heen en dat stuurwiel is op zijn beurt opvallend klein. Het is ook sterk bekrachtigd. Ben je daar eenmaal aan gewend, dan ervaar je de 208 als stabiel en lekker wendbaar, zeker bij het parkeren! Een fijne diesel is goed te vinden en rijdt zo’n beetje 1 op 20. Bijvoorbeeld de zilvergrijze vijfdeurs 1.4 HDi Active (2012, 88.000 km) die voor € 7.450 te koop staat bij een ‘vreemd merk’-dealer in Utrecht.

Oordeel van de Wegenwacht

Er zijn maar liefst vijf verschillende dieselmotoren in de 208 gebruikt, van 68- tot 120 pk. Het goede nieuws is dat er bij de Wegenwacht van géén van die diesels typische, vaker voorkomende euvels bekend zijn. Dat geldt helaas wel voor de 2-Tronic automatische transmissie, die onder meer in de e-HDi zit. Een losse massakabel onder de accu legt heel de auto lam, maar dat heeft de Wegenwacht snel verholpen.

Volkswagen Polo Blue Motion (2010 – 2015)

Volkswagen Polo


De Polo Blue Motion is de ongekroonde koning van de genoemde fiscale stimuleringsmaatregel, waarbij dit model was vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.  Dientengevolge staat het land nog steeds vol met deze Volkswagens. De Blue Motion heeft een 1.2-liter driecilinder dieselmotor. Die krachtbron trilt nogal en laat zich goed horen. Daarbij levert hij bij lage toerentallen weinig trekkracht, waardoor hij nogal traag is. Daar staat tegenover dat je er eenvoudig 1 op 20 mee rijdt, zodat je nauwelijks hoeft te tanken. Verder is een Polo best comfortabel. Via gaspedaal.nl stuiten we in Amersfoort op een witte vijfdeurs in de Comfortline-uitvoering (2011, 107.000 km) voor € 7.490.

Oordeel van de Wegenwacht

Een slecht lopende motor in combinatie met een knipperend voorgloeilampje verwijst naar een vastzittende EGR-klep. De Wegenwacht kan die met een gerichte tik tot de orde roepen, waardoor de Polo zonder verdere kosten kan doorrijden. Als het vaker voorkomt, moet er een nieuwe klep in en dat is wel een dure grap. Bij de pedalen zit een zekeringkast. Als de bestuurder daar per ongeluk een trap tegen geeft, kan dit tot allerhande storingen leiden, maar die zijn zo op te lossen.

Ons advies

De meest verkochte voormalig ‘spaardiesel’ is niet per se het beste aanbod. Wij verkiezen de  Peugeot boven de Volkswagen, hoofdzakelijk vanwege het geboden rijcomfort van de Fransman.