Je wilt een stoere, hedendaagse auto om de wereld mee in te trekken, maar de maandlasten die bij een échte terreinwagen horen, liggen jou te hoog. Wat dacht je in dat geval van een van deze compacte crossovers, die inmiddels ook jong gebruikt verkrijgbaar zijn?

Ford Ecosport (2014 – heden)

ford-ecosportford-ecosport


De Ecosport is een zogenaamde ‘wereldauto’: Ford verkoopt het model op alle continenten. De exemplaren die we hier aantreffen, worden in India gebouwd. Het gevolg is dat de bouwkwaliteit toch wat minder is dan bij Europese fabrikanten. De meeste hebben een 1.0-liter driecilinder benzinemotor onder de kap. Een krachtbron die we ook uit andere Fords kennen en sterk genoeg is voor de Ecosport. In de praktijk rijd je er 1 op 14 mee. Het rijcomfort is echter beperkt, vanwege de korte stoelen en het hoge geluidsniveau. Op www.gaspedaal.nl vinden we bij een officiële merkdealer in Rotterdam een donkergrijs exemplaar. De auto is een jaar oud, heeft 16.000 kilometer gelopen en draagt een prijskaartje van € 19.595.

Oordeel van de Wegenwacht

Technisch is er weinig mis met de Ecosport. De eerste exemplaren hadden het reservewiel op de achterdeur zitten. Na ongeveer een jaar liet Ford dat weg, maar vergat ruimte te creëeren aan de binnenzijde. Het gevolg is dat nieuwere Ecosports helemaal geen reservewiel hebben! Bij vroege versies kan koelvloeistoflekkage optreden bij de eerste cilinder, vanwege het gebruik van een verkeerde pakking. Controleer of die bij een servicebeurt is vervangen en laat dit anders vóór aanschaf alsnog doen.

Jeep Renegade (2014 – heden)

jeep-renegade-1jeep-renegade-1


Jeep is Amerikaans, maar de Renegade wordt in Italië gemaakt. Ondanks zijn bescheiden afmetingen kunnen vier volwassenen er prima in zitten. De bagageruimte valt te vergelijken met die van een middenklasser. Het onderstel doet comfortabel aan, maar kleine hobbels voel je vrij sterk. Een leuk detail is het front van de oer-Jeep, dat je in en buiten de auto op de gekste plekken ziet terugkeren. Met een 1.4-liter benzinemotor rijdt de Renegade ongeveer 1 op 11. Bij de Jeep-dealer in Velp staat een knalblauwe uitvoering op zwarte wielen te koop. De auto komt uit 2015, er staan 29.000 kilometer op de teller en met een vraagprijs van € 19.800 blijft 'ie nét binnen ons budget.

Oordeel van de Wegenwacht

Bij de Renegade moet de koppeling worden ingetrapt om de motor te starten. Werkt dit niet, dan is er een stekkertje losgeschoten. De wegenwacht verhelpt dit binnen een paar minuten. Bij uitvoeringen met een automatische transmissie wil de pook soms niet uit de parkeerstand. Een contactsleutel die niet uit het slot wil, kan worden veroorzaakt door een te lage accuspanning. Bijladen is het devies, of anders een nieuwe accu laten monteren.

Skoda Yeti (2009 – heden)

skoda_yeti_and_yeti_outdoorskoda_yeti_and_yeti_outdoor


De Yeti verslaat de concurrentie op deze pagina met groot gemak wanneer het om ruimte en rijcomfort gaat. De kofferbak is alleen al 100 liter groter dan bij het andere tweetal. Daarbij zit de Skoda vol slimme details. De hoge zit hoort bij het soort auto, maar los daarvan is de Yeti ook op lange afstanden een fijne metgezel. De 1.2-liter instapmotor voldoet, maar wie er graag met de caravan op uit trekt, kan beter op zoek gaan naar de sterkere 1.4. Daarmee rijd je nog steeds 1 op 12. Bij een autobedrijf in Wezep stuiten we op een keurige donkergrijze 1.2 (2014, 29.000 km) voor € 19.750. En het is ook nog een automaat!

Oordeel van de Wegenwacht

Een slecht lopende motor, in combinatie met storingen op het dashboard is het gevolg van beschadigde isolatie van de kabelboom. Die bevindt zich bij de pedalen in de voetenruimte en kun je dus per ongeluk kapot trappen. Een 1.2-liter benzinemotor die op drie cilinders loopt, heeft een doorslaande bougiekabel. Een nieuwe erop en je kunt jouw reis vervolgen. Bij een kapotte temperatuursensor lijkt de motor te heet. De wegenwacht trekt als noodoplossing het stekkertje los, maar er moet naderhand bij de garage wel een nieuwe sensor in.

Ons advies

De Skoda biedt het meeste auto voor je geld, ook al is dit exemplaar de oudste van de drie. Bovendien rijdt de Yeti het prettigst.