De klassieke ruimtewagen verdwijnt langzaam uit ons straatbeeld. Het blijven echter interessante auto’s voor wie behoefte heeft aan veel (zit)ruimte. De meest recente modellen koop je al voor het geld van een goedkope middenklasser!

Ford Galaxy (2006 – 2015)

RuimtewondersRuimtewonders


Achter het stuur van de Galaxy zit je opvallend hoog, waardoor het lijkt alsof de ruimtewagen in bochten sterk overhelt. De Ford is comfortabel geveerd en ook helemaal achterin kun je als volwassene plaatsnemen (voor eventjes dan). De vijfcilinder benzinemotor klinkt mooi en zorgt voor veel souplesse, maar ook de 1.6-liter Ecoboost weet verrassend goed raad met de massa van de Galaxy. Met die kleinere krachtbron moet een verbruik van 1 op 11 haalbaar zijn. Via www.gaspedaal.nl komen we bij een Ford-specialist in Putten terecht, waar voor € 16.450 een 2.0-liter benzine-uitvoering wordt aangeboden. Het gaat om een chique en zeer complete Ghia-uitvoering (2010, 105.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

De handrem van de Ford wil soms niet los, of het nu om een regulier exemplaar of de elektrisch bediende versie gaat. Hetzelfde geldt voor de parkeerstand van de automaat. In alle gevallen heeft de Wegenwacht de auto snel weer rijdend. Een vijfcilinder die een raar, fluitend geluid maakt, heeft last van een kapot membraam in de carterventilatie. De 1.6-liter motoren verliezen wel eens trekkracht: dat wordt veroorzaakt door een losse slang op de turbo.

Renault Espace (2003 – 2012)

RuimtewondersRuimtewonders


De Espace heeft uitneembare stoelen op de tweede en derde zitrij, die onderling uitwisselbaar zijn. Het is wel zaak de stoelen op een veilige plaats op te bergen, want ze gaan gauw stuk. Helemaal achterin is de afstand van de zitting tot de vloer maar klein. Lange mensen houden het daar dus niet lang uit. Het dashboard is lekker anders, maar weinig praktisch. De talloze opbergvakken zijn dan wel weer handig. Bij een autobedrijf in Zwolle stuiten we op een donkergrijze uitvoering met een 2.0-liter benzinemotor. De ruimtewagen komt uit 2012, beschikt over zes stoelen en een bescheiden kilometerstand van 116.000 kilometer. Voor € 16.490 kun je jouw gezin inladen.

Oordeel van de Wegenwacht

De ‘Renault Card’, een eigen variant op de aloude contactsleutel, kan bij de Espace voor storingen zorgen. Turbo’s, zowel benzine als diesel, kunnen bij hogere kilometerstanden de geest geven en dat zijn geen goedkope reparaties. Dat geldt ook voor het vervangen van een dynamo, met name bij de uitvoeringen met een V6. Een kapotte krukassensor legt de motor stil. De Wegenwacht kan het onderdeel omzeilen, maar er moet wel een nieuwe in. Pas op bij de bandenpomp: de ventielen kunnen gemakkelijk breken.

Volkswagen Sharan (2010 – heden)

RuimtewondersRuimtewonders


De Sharan beschikt standaard over zeven zitplaatsen. Dankzij de schuifdeuren zijn de achterste zitrijen gemakkelijk te bereiken. De voorste en middelste zitrij zitten erg comfortabel, de achterste zitplaatsen vallen voor volwassenen iets krapper uit. Een Sharan is een ideale auto voor lange ritten, temeer daar je er de nodige bagage in kwijt kunt. Klap je alleen de achterste twee stoelen plat, dan meet de kofferbak al 600 liter. De eenvoudigste benzinemotor is sterk genoeg en haalt zo maar 1 op 10. In Vinkeveen traceren we een net, zilvergrijs exemplaar. Het gaat om een Trendline-uitvoering met een 1.4-liter benzinemotor (2011, 111.000 km) voor € 16.900.

Oordeel van de Wegenwacht

De in de Sharan gebruikte techniek komt overeen met die van diverse andere Volkswagen-modellen. Zo kan de 1.4-liter benzinemotor op drie cilinders gaan lopen. Dit kan komen door een kapotte bobine, of bij latere exemplaren vanwege een doorslaande bougiekabel. Beide onderdelen kunnen ter plekke door de Wegenwacht worden vervangen, mits de attributen voorradig zijn. Een vastzittende EGR-klep maakt dat de dieselversies slecht gaan lopen. Een schoonmaakbeurt doet echter wonderen.

Ons advies

Vanwege zijn handige schuifdeuren en het zitcomfort op alle plekken gaat onze voorkeur uit naar de Volkswagen Sharan.