Kleine, zuinige auto’s zijn door hun populariteit relatief duur. Toch kun je voor een bescheiden bedrag al een kwalitatief goed exemplaar vinden. Alleen zal je snel moeten handelen, want er zijn altijd kapers op de kust! 

Kia Picanto (2003 – 2011)

Kia Picanto -2- Autovisie.nlKia Picanto -2- Autovisie.nl


Deze kleine Kia wordt in ons land erg goed verkocht. Hoewel hij weinig verschilt van menig alternatief, biedt de Picanto net iets meer rijcomfort dan je in deze klasse mag verwachten. Achterin is hij wat krap, maar voorin zit je prima. Daarbij snort de 1.0-liter viercilinder veel fijner dan de driecilindertjes van de concurrentie. Als occasion is de Picanto een geschikte tweede auto, met lage rijkosten en een hoog kwaliteitsniveau. Het verbruik ligt gemiddeld rond 1 op 15. Stad en land afzoeken is niet nodig, want de provincies staan vol gebruikte exemplaren. Via www.gaspedaal.nl ontdekten we voor € 2.750 een nette grijze Picanto bij een autobedrijf in Breda. De stadsauto is van 2004 en er staat 96.000 kilometer op de teller.

Suzuki Alto (2002 – 2007)

Suzuki Alto -1- Autovisie.nlSuzuki Alto -1- Autovisie.nl


Er bestaat een groot aanbod gebruikte Alto’s, mede omdat het model al zo ontzettend lang bestaat. Deze generatie is iets groter en ruimer dan zijn voorgangers. Standaard heeft de Suzuki vier deuren. Die vergemakkelijken de instap. Bovendien kun je achterin ook als volwassene comfortabel zitten. Voor drie mille kun je een mooi exemplaar uitzoeken. Je vindt er genoeg met een lage kilometerstand, maar wanneer dat alleen korte stukjes zijn geweest, kun je beter uitzien naar een exemplaar dat ook de nodige snelwegkilometers heeft gemaakt. Voor het verbruik hoef je het niet te laten, want met een Alto rijd je gemiddeld 1 op 17. Bij de Toyota-dealer in Emmen staat een grijze GLS van 2004 met 93.000 kilometer voor € 2.945.

Toyota Aygo (2005 – 2014)

Toyota Aygo -1- Autovisie.nlToyota Aygo -1- Autovisie.nl


De Aygo en zijn zustermodellen (Citroën C1, Peugeot 107) mogen zich heugen in een enorme populariteit. Veel mensen vinden het een leuk en aansprekend model. Niettemin is dit wel tamelijk ‘basic’ autorijden. De Aygo is vrij krap van binnen, de bagageruimte minimaal en de afwerking eenvoudig. Zijn driecilinder benzinemotor is op zich sterk genoeg, maar wil je vlot met het verkeer meekomen, dan maakt hij veel lawaai. Moeiteloos rijd je 1 op 18. Gebruikte exemplaren zijn er genoeg: je hoeft daar niet ver voor van huis. Binnen het budget vonden we op www.gaspedaal.nl een leuke knalrode bij een bedrijf in Cuijk. Hij is van 2006, heeft maar 60.000 kilometer gereden en kost € 2.950.

Het ANWB-advies

Kwalitatief zijn deze drie stadsauto’s aan elkaar gewaagd. In dit geval kiezen we voor de Kia. De Picanto is net even meer auto dan een Aygo en hij is leuker om te zien dan de Alto. Naar verhouding is hij ook het scherpst geprijsd.

Tekst: ANWB / Bart van den Acker