De tijd dat een MPV als statussymbool gold, ligt alweer jaren achter ons. Mensen die behoefte hebben aan zoveel ruimte, zweren er nog altijd bij. Voor hen hebben we goed nieuws, want de occasionprijzen staan onder druk. Juist die van jong gebruikte exemplaren!

Ford S-Max (2015 – 2018)

Ford S-MaxFord S-Max


Hoewel het bij MPV’s draait om binnenruimte, zijn ze er bij Ford in geslaagd om al die gebruiksmogelijkheden appetijtelijk te verpakken. De S-Max is er als vijf- of als zevenzitter. Met zeven zitplaatsen zijn de tweede en derde zitrij alleen geschikt voor (kleine) kinderen. Met vijf stoelen passen er wél volwassenen achterin, maar met zijn drieën naast elkaar valt nog altijd niet aan te raden. Voorin tref je het beter. Achter het stuur blijkt de S-Max bovendien een fijn rijdende auto, met een goed weggedrag, prettig veercomfort en een fijne transmissie. De 1.5-liter benzinemotor is sterk genoeg voor normaal gebruik. Bij de Ford-dealer in Amsterdam Zuid-Oost vonden we via Gaspedaal.nl het instapmodel (2018, 6.000 km), dat te koop wordt aangeboden voor € 32.995.

Oordeel van de Wegenwacht

Het enige euvel dat bij de S-Max van deze generatie wel eens voorkomt, geldt uitsluitend voor exemplaren met een automaat. Vanwege beschadigde bedrading bij de keuzehendel óf een niet goed vastzittende stekker, blijft het dashboard actief na het afsluiten van de auto. Daardoor sta je als eigenaar na een paar uur met een lege accu. In veel gevallen kan de Wegenwacht dit ter plekke verhelpen. Zo niet, dan moet de auto na het verlenen van starthulp naar de garage.

Renault Espace (2015 – heden)

Renault EspaceRenault Espace


Ooit was de Espace synoniem voor een grote, Europese MPV. De huidige generatie is een wat andersoortige auto, waarin binnenruimte niet langer het belangrijkste is. Optioneel kun je weliswaar een derde zitrij bestellen, maar die is alleen geschikt voor (kleine) kinderen. Als bestuurder doe je er verstandig aan een uurtje uit te trekken om je de bediening van de Espace eigen te maken. De kruising tussen een ruimtewagen en een terreinauto is namelijk in verregaande mate naar jouw persoonlijke smaak aan te passen. Dankzij de uitmuntende samenwerking tussen de benzinemotor en de automaat is een praktijkverbruik van 1 op 12 haalbaar. Via Gaspedaal.nl vinden we bij de Renault-dealer in Lochem een sjieke zwarte (2016, 30.000 km) voor € 31.950.

Oordeel van de Wegenwacht

Renault heeft als merk kwalitatief grote stappen gemaakt. Een gevolg daarvan is dat de Wegenwacht voorlopig geen serieuze, vaker optredende klachten kent bij deze generatie van de Espace.

Volkswagen Sharan (2010 – heden)

Volkswagen SharanVolkswagen Sharan


De Sharan is de ruimste van dit drietal. Je kunt het al zien aan zijn uiterlijk, dat iets wegheeft van een personenbus. Standaard is dit een zevenzitter. Dankzij de schuifdeuren is de bereikbaarheid van de achterste zitplaatsen uitstekend. Mits je niet langer bent dan 1.75 meter, pas je zelfs als volwassene op de derde zitrij. Voorin en op de middelste zitrij is de Sharen heerlijk comfortabel. De eenvoudigste 1.4-liter benzinemotor weet verbazend goed raad met de massa van de auto. Op de logo’s na, is de Volkswagen identiek aan de Seat Alhambra. Ook daar kun je op Gaspedaal.nl dus naar zoeken. Bij de Volkswagen-dealer in Amsterdam-Noord staat voor € 32.750 een keurige, donkergrijze 1.4 ‘Exclusive’ met automaat (2016, 55.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Met name de 1.4-liter TSI-motor kan plotseling op drie cilinders gaan lopen. Bij de oudere bouwjaren wordt dat veroorzaakt door een kapotte bobine. Die is snel te vervangen, mits er aan valt te komen. Bij latere versies kan één van de bougiekabels doorslaan. De Wegenwacht verhelpt dat ter plekke door de isolatie te verbeteren, of een nieuwe kabel te gebruiken. Een vastzittende EGR-klep maakt dat dieseluitvoeringen niet lekker functioneren. Dat wordt ook ter plekke door de Wegenwacht opgelost.

Ons advies

De Volkswagen is de ruimste, de Renault het comfortabelst. In dit geval is de Ford S-Max echter de beste aanbieding.