Sommige auto’s hebben ‘iets’; karakter, een bepaalde charme, of hoe je het ook wilt noemen. Dat zulke modellen niet altijd even praktisch zijn en nieuw in de regel duurder dan een doorsnee exemplaar, maakt op de tweedehands markt een stuk minder uit. 

Fiat 500 (2007 – heden)

Fiat 500 - Autovisie.nl -1


De 500 is naast opvallend ook succesvol. Da’s mooi, want daardoor heb je op www.gaspedaal.nl extra veel keus. Nieuw is de 500 in verregaande mate te personaliseren, maar door dat enorme occasionaanbod kun je ook tweedehands eenvoudig een exemplaar naar je zin vinden. Bedenk vooraf of je een open dak wilt (kies dan voor de 500C en breng wat extra geld mee) en welke motor je het beste past. De pruttelende TwinAir-tweecilinder is sterk aan smaak onderhevig. Praktisch is het olijke Fiatje niet. Hij biedt weinig ruimte op de achterbank en nog minder in de bagageruimte. In Hoogkarspel (N.H.) vinden we een complete Lounge-uitvoering met een 1.2-liter benzinemotor. Hij is van 2011, heeft maar 38.000 kilometer gereden en kost € 7.450.

Hieronder lees je de testverslagen van de Fiat 500:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_52e_jg._2007_nr._14_rij-indruk_fiat_500/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_54e_jg._2009_nr._15_test_fiat_500c/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Fiat 500? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Mini Cooper (2006 – 2015)

Mini Cooper - Autovisie.nl -1


Met dit budget kom je nét terecht bij Mini’s van de tweede generatie. Die hebben hele andere motoren dan het eerste model. Wat blijft, zijn de messcherpe rijeigenschappen. Een Mini rijdt bijna als een kart, maar sommige exemplaren hebben daardoor ook een zwaar leven gehad. Een serieuze proefrit geeft uitsluitsel. De ene Mini is de andere niet: een One-uitvoering is gemiddeld veel goedkoper dan een Cooper. Als je vooral op het uiterlijk valt, is de One dus de betere koop. Er is veel aanbod, dus zoek rustig tot je precies vindt wat je wilt. Mag het ook de eerste generatie zijn: In Hoek van Holland staat een mooie donkergrijze Cooper in de uitvoering ‘Park Lane’ uit 2006 met 75.000 kilometer voor € 7.450.

Hieronder lees je de testverslagen van de Mini Cooper:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_51e_jg._2006_nr._16_rij-indruk_mini_cooper_2/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_52e_jg._2007_nr._7_nieuwkomers_mini_cooper_d/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Mini? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Mazda MX5 (1998 – 2006)

Mazda MX-5 - Autovisie.nl -1


De vierde generatie van de MX5 is pas net op de markt. Voor dit budget struinen we tussen exemplaren van twee modeljaren eerder. Die zijn weliswaar wat ouder dan de twee andere auto’s op deze pagina, maar de Mazda is kwalitatief zo sterk, dat dit feitelijk niet uitmaakt. Er zijn er genoeg bekend met enorme kilometerstanden en die functioneren nog altijd probleemloos. De MX5 combineert een fraai uiterlijk met sterke rijeigenschappen en de charme van open rijden. Rijplezier biedt ook de eenvoudigste 1.6-liter benzinemotor al volop. Praktisch is de roadster natuurlijk niet. Via www.gaspedaal.nl vind je honderden exemplaren. Bijvoorbeeld een mooie donkerblauwe 1.6 Exclusive van 2004, met 150.000 km bij een cabriospecialist in Gasselte voor € 7.250.

Hieronder lees je de testverslagen van de Mazda MX-5:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_44e_jg._1999_nr._9_rij-indruk_mazda_mx-5_10th_a/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_46e_jg._2001_nr._6_nieuw_mazda_mx5_1.8_svt/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Mazda MX-5? Lees het testoordeel van de ANWB hier.

Het ANWB-advies

Smaak bepaalt naar welke van deze drie auto’s je hart uitgaat, want ze vallen lastig te vergelijken. Je valt voor de één of de ander. Maak je keuze en koop de mooiste en beste die je kunt betalen. Zelf zouden we gaan voor de Mazda MX5. Maar da’s dus een kwestie van smaak!