Lekker hoog zitten, gemakkelijk instappen en toch niet in een kolos van een auto rijden. Dat zijn zo de voordelen van een mini-MPV. Niet alle merken hebben zo’n model, maar we geven enkele voorbeelden. 

Nissan Note - Autovisie.nlNissan Note - Autovisie.nl


Opel Meriva (2003 – 2010)

Opel Meriva - Autovisie.nlOpel Meriva - Autovisie.nl


De eerste generatie Meriva was lang de ongekroonde koning in deze klasse. Het sterke punt van deze Opel is de variabele indeling van het interieur. De achterbank is te verschuiven èn te verbreden, waardoor er twee volwassenen of drie kinderen kunnen zitten. Nadeeltje is wel dat de constructie die dit mogelijk maakt de Meriva nogal zwaar maakt (vanaf 1.230 kg). Door de goede verkoop is er nog steeds heel veel aanbod, maar ook vraag! Via www.gaspedaal.nl vinden we binnen ons budget bij een occasionbedrijf in Breda een keurige metallic blauwe 1.6 uit 2007 van de eerste eigenaar met slechts 60.000 kilometer, met BOVAG-garantie. Een lichtere motor is niet echt aanbevolen, met een 1.6 is een gemiddeld verbruik rond 1 op 13 normaal.

Hieronder lees je de testverslagen van de Opel Meriva:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_48e_jg._2003_nr._13_test_opel_meriva_1.6_16v/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_48e_jg._2003_nr._7_rij-indruk_opel_meriva/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Opel Meriva? Lees hier het testoordeel van de ANWB.

Renault Modus (2004 – 2012)

Renault Modus - Autovisie.nlRenault Modus - Autovisie.nl


De verkoop van de zo vriendelijke gelijnde Modus heeft de verwachtingen nooit waar gemaakt. Kopers in deze klasse vinden ‘m al gauw te klein, daarom verscheen later nog de Grand Modus en wie echt ruimte zoekt, koopt een Scènic. Deze Renault rijdt best comfortabel, maar helt in bochten wel wat over en door de hoge zit voel je dat heel sterk. Wel handig: al die opbergvakken! Als occasion-koper is het lastig dat de Modus in een enorm scala uitvoeringen en actiemodellen is geleverd, waardoor onderling vergelijken lastig wordt. Bij een Vakgarage in Hoorn (N.H.) staat een fraaie blauwe 1.2 Expression van 2009 (dus ná de facelift) met 87.000 kilometer voor € 6.750. Die 1.2 is sterk genoeg en rijdt met gemak zo’n 1 op 15.

Hieronder lees je de testverslagen van de Renault Modus:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_49e_jg._2004_nr._6_nieuw_renault_modus/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_49e_jg._2004_nr._22_test_renault_modus/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Renault Modus? Lees hier het testoordeel van de ANWB.

Nissan Note (2006 – 2013)

Nissan Note 1 - Autovisie.nlNissan Note 1 - Autovisie.nl


De Note is niet zo’n spannende auto om te zien, maar hij heeft wel enkele goede eigenschappen. Zo is hij ook achterin ruim genoeg voor twee volwassenen, zelfs als de bank niet helemaal naar achteren staat. Daarnaast heeft hij de grootste bagageruimte van dit drietal. Handig is ook de vrij lage neus, in combinatie met de wat hogere zit zorgt dit voor goed uitzicht. Bij de Hyundai-dealer in Zutphen vinden we voor € 6.895 een 1.4 van de intro-uitvoering First Note van 2006 met minder dan 80.000 kilometer, uiteraard met BOVAG-garantie. Die 1,4 is voor de meeste kopers echt sterk genoeg. Dat komt omdat de Note met minder dan 1.000 kilo leeg gewicht licht en stevig is gebouwd. Een 1.4 rijdt gemakkelijk 1 op 15.

Hieronder lees je de testverslagen van de Nissan Note:

http://issuu.com/autovisie/docs/av_51e_jg._2006_nr._4_rij-indruk_nissan_note/1?e=0

http://issuu.com/autovisie/docs/av_52e_jg._2007_nr._1_dubbeltest_nissan_note_1.6._/1?e=0

Wat kun je verwachten bij een tweedehands Nissan Note? Lees hier het testoordeel van de ANWB.